Partnerské či intímne vzťahy na pracovisku nie sú v dnešnej dobe ničím výnimočným. Problém však nastáva vo chvíli, keď sa do nich zapletú osoby v nerovnom postavení, najmä členovia vedenia firmy a ich podriadení. V takýchto prípadoch prestáva ísť o súkromnú záležitosť a začína sa rozpadať dôvera v samotné základy firemnej kultúry. Médiá túto tému nedávno rozvírili. Odborníci približujú, čo už je za hranou a radia, ako situácia riešiť.
Keď moc a náklonnosť narúšajú dôveru v systém. Zásadnou komplikáciou týchto vzťahov je predovšetkým nerovnováha moci. Keď jeden z partnerov zastáva rozhodovacie právomoci, ostatní zamestnanci môžu ľahko získať dojem, že o profesijnom postupe nerozhoduje výkon, ale osobné sympatie.
"Intímne vzťahy na pracovisku so sebou nesú riziko stretu záujmov. Tieto situácie vyvolávajú v ostatných ľuďoch obavy o rovnaké zaobchádzanie, spravodlivé rozhodovanie a nabúravajú dôveru,varuje Zuzana Paulová (na foto), uznávaná odborníčka v oblasti HR a CEO spoločnosti myHeRoes. Atmosféra v tíme sa tým narúša, nastupujú podozrievanie, napätie a pocit nespravodlivosti. Práve to podkopáva dôveru vo vedenie aj v samotný systém.
>HR a top manažment ako nositelia firemných hodnôt
Situácia je ešte komplikovanejšia, pokiaľ sa do aféry zapoja osoby z top manažmentu či HR. Práve oni majú byť garantmi etiky a spravodlivosti. Pokiaľ sa sami dopúšťajú priestupkov voči hodnotám, ktoré ostatným vyžadujú, strácajú nielen svoju osobnú integritu, ale aj autoritu celej firmy. U zamestnancov potom rastie pocit, že pravidlá platia len pre nich, nie pre tých hore.
Situáciu vyriešia pevne nastavené pravidlá
Čo môže firma v ideálnom prípade urobiť, pokiaľ takáto situácia nastane? "Rokovať rýchlo a fér. Ak sú zapojení ľudia vo vedení alebo v HR, mal by jeden odísť. Pokiaľ ide o dvoch kolegov bez priamej väzby, mali by to priznať. Pravidlá si nastaví firma," hovorí Ondřej Tyleček (na foto vyššie), CEO spoločnosti Tailored People, ktorá sa zaoberá inovatívnym náborom zamestnancov.
Česká tolerancia neznamená absenciu následkov
Hoci je česká spoločnosť vo vzťahových otázkach pomerne liberálna, dôsledky týchto afér sa skôr zametajú pod koberec, než aby sa riešili. To však neznamená, že nie sú voči pracovnému prostrediu škodlivé. Drby, strata dôvery a postupný rozklad tímu prichádzajú bez ohľadu na to, ako otvorene sa o situácii hovorí.
"Z mojej skúsenosti je potrebné rozlišovať, či sa jedná o oficiálny, verejný vzťah, alebo neveru. V prípade partnerského manželského stavu je to potrebné dobre ošetriť a nastaviť procesy a kontrolné mechanizmy tak, aby zamestnanci nemali pocit, že dochádza k zneužitiu moci, postaveniu a prístupu k informáciám, ale výrazne to neohrozuje integritu osobnosti aktérov,"
Ako môžu firmy vzťahy na pracovisku ošetriť systémovo
Firmy sa pritom môžu do istej miery chrániť. Nastavenie pravidiel, ktoré upravujú vzťahy medzi nadriadenými a podriadenými. Napríklad povinnosť oznámiť vznik vzťahu alebo možnosť interného presunu. Problém je, že len málo firiem sa k takémuto kroku odhodlá. Právny rámec totiž umožňuje zasiahnuť najmä tam, kde hrozí konflikt záujmov. Vymáhateľnosť je ale zložitá.
Otvorenosť a zodpovednosť ako kľúč k zachovaniu dôvery
Zásadný teda nie je samotný vznik vzťahu, ale spôsob, akým k nemu pristupujú jeho aktéri. "Láska v práci nie je problém. Problém je mlčať, klamať a zneužiť dôveru. Keď máte veľa, máte aj zodpovednosť. A ak vediete firmu, váš osobný život ovplyvňuje kultúru celej organizácie. Nedá sa to od seba oddeliť," myslí si Ondřej Tyleček z Tailored People.
Zdroj: Tailored People, MyHeRoes