Aké služobné auto kúpiť manažérom, ktorú limuzínu najvyššiemu vedeniu a akého pracanta obchodným zástupcom? Prípadne ktoré auto zvoliť pre súkromné účely, ak ho chcete využívať naozaj naplno? Jedným z pomocníkov pri výbere môže byť aktuálny TÜV Report 2018, ktorý okrem kazovosti sleduje aj priemerný počet najazdených kilometrov. Zostavili sme pre vás najspoľahlivejších hltačov kilometrov.
Najnovší TÜV Report 2018 v novembri v Berlíne zverejnil zväz TÜV (VdTÜV). Zohľadňuje výsledky vyše 10 miliónov povinných technických kontrol (STK) vozidiel zo všetkých staníc TÜV v Nemecku od júla 2016 do júna 2017. TÜV Report 2018 je považovaný za jeden z najdôležitejších nezávislých zdrojov informácií pre vodičov, najmä pri kúpe jazdených áut.
Majitelia využívajú autá podľa svojich potrieb. Niektoré modely však majú výrazne „ťažší život“, ako iné, ukazuje TÜV Report 2018. Napríklad rozdiel v priemernom nájazde kilometrov v najstaršej sledovanej kategórii (10-11 ročných vozidiel) medzi najväčším hltačom kilometrov a naopak „leštenkami z garáží“ je vyše stotisíc kilometrov. Kým Porsche 911 má v tom čase na tachometri v priemere iba 75-tisíc kilometrov, Volvo V70 až 201-tisíc kilometrov. Samozrejme, ich miera poruchovosti je pri takomto opotrebovaní veľmi odlišná. Podiel závažných nedostatkov, pre ktoré autá neprejdú na prvýkrát technickou kontrolou, je u Volva V70 v najstaršej sledovanej vekovej kategórii vyše dvojnásobná (27,8 %), než u modelov Porsche 911 (12,2 %).
Spoľahlivý pracant – ako nájsť kompromis
Ak hľadáte auto, ktoré vydrží naozaj veľké nájazdy kilometrov a stále bude v nadpriemerne dobrom stave, pomôže vám náš výber. Vybrali sme 5 modelov áut z vekových kategórií 4-5 ročných, 6-7 ročných, 8-9 ročných a 10-11 ročných automobilov, ktoré v priemere najazdia najviac kilometrov a ktorých poruchovosť je menšia, prípadne rovnaká ako priemer danej vekovej kategórie.
Medzi 4-5 ročnými autami dominuje ako najspoľahlivejší hltač kilometrov typická manažérska limuzína – Mercedes E-triedy. Hoci má v tom čase najazdených v priemere už 114-tisíc kilometrov, stále má v spoľahlivosti nadpriemerné výsledky. Iba 8,7 % vozidiel vykazuje pri technickej kontrole závažné nedostatky. Do pätice najspoľahlivejších vozidiel s vysokým kilometrovým nájazdom tejto vekovej kategórie sa dostalo aj obľúbené firemné auto pre vyšší manažment Škoda Superb so 104-tisíc kilometrami na tachometri a poruchovosťou pod 9 %.
V ďalších vekových kategóriách si prvenstvá ako najspoľahlivejší hltači kilometrov odniesli Audi A6 (v kategórii 6-7 ročných aj v kategórii 10-11 ročných), ktoré je takisto častou voľbou pre firmy a švédske Volvo V70 (v kategórii 8-9 ročných).
Škoda sa umiestnila v našom rebríčku hneď dvakrát. Po modeli Superb, ktorý bodoval v kategórii 4-5 ročných, sa medzi päticu najspoľahlivejších prebojovala aj Octavia, a to v kategórii 8-9 ročných. Pri priemernom nájazde 145-tisíc kilometrov má toto obľúbené auto firemných flotíl stále nadpriemernú spoľahlivosť – priemerný podiel závažných nedostatkov je 20,2 %.
Celkové výsledky TÜV Reportu 2018
Podľa výsledkov TÜV Reportu 2018 sa bezpečnosť jazdených áut celkovo drží na takmer rovnakej úrovni ako vlani. Pri zohľadnení všetkých vekových kategórií kontrolovaných áut technickou kontrolou pre závažné nedostatky na prvýkrát neprejde takmer pätina vozidiel (19,9 %). Drobné nedostatky má 13,9 % vozidiel. Bez akýchkoľvek nedostatkov prejde kontrolou šesť z desiatich áut (66,1 %). Podiel vozidiel, ktoré museli byť stiahnuté z prevádzky ako nebezpečné, sa už roky drží na rovnakej úrovni – je to 0,1 %.
Celkové víťazstvo a titul najspoľahlivejšie auto v tomto roku podľa TÜV Reportu 2018 získal Mercedes SLK. Pri prvej technickej kontrole, teda vo vekovej kategórii 2-3 ročných áut, mali iba 2 % týchto vozidiel závažné nedostatky. Druhé miesto obsadil VW Golf Sportsvan (podiel závažných nedostatkov 2,5 %), ktorý bol prvýkrát hodnotený oddelene ako samostatná trieda, teda nie spoločne s ostatnými modelmi Golf. O tretie miesto sa delí Mercedes triedy B, ktorý bol vlani druhý, a Mercedes GLK.
Víťazi v jednotlivých triedach:
- V triede „mini“ zvíťazil Opel Adam s podielom závažných nedostatkov 3,8 %;
- V triede malých vozidiel obhájila vlaňajšie prvenstvo Mazda 2 (2,7 %);
- V kompaktnej triede dosiahol najlepšie výsledky opäť Mercedes triedy A (3,3 %);
- V strednej triede porazilo Volvo V40 (3 %) vlaňajšieho víťaza Mercedes triedy C (3,4 %);
- K zmene došlo aj v triede VAN, kde zvíťazil celkovo druhý Golf Sportsvan (2,5 %);
- V triede SUV zvíťazil Mercedes GLK (2,6 %).
Na chvoste tabuľky najväčším počtom závažných nedostatkov pri prvej technickej kontrole trpela Kia Sportage s podielom 12,6 %. Tesne nad ňou sa umiestnili modely Fiat Punto (12,3 %) a Dacia Logan (12,2 %).
Zdroj: TÜV SÜD