logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Od open-space k home office a zase späť

Tento rok v marci tomu bol rok, čo sa zmenilo správanie zamestnávateľov a zamestnancov, a to predovšetkým v dôsledku pandémie koronavírusy. Moderné kancelárie, v posledných rokoch čím ďalej tým obľúbenejšie open-space čiže otvorené kancelárie, vystriedal pracovný stôl s notebookom uprostred našich obývačiek. Technológia nám vylepšujú život vo veľa oblastiach. Ich pomoc v značnej miere pociťujeme práve počas koronavírusy, kedy sme veľkú časť roka boli nútení tráviť čas doma nielen na home office.

RIM CZ

Zdroj: RIM CZ

Od súkromných kancelárií po kóje

V priebehu života si človek, čoby zamestnanec, mohol prejsť rôznymi druhmi kancelárií. Naraziť sme mohli na súkromné ​​kancelárie, ktoré v súčasnosti skôr miznú, ale napríklad u malých či právnických firiem sa aj naďalej teší obľube. Ako zamestnanci, poťažmo zamestnávatelia, sme mohli naraziť aj na kóje ponúkajúce istý kompromis medzi open-space a súkromnú kancelárií - s nimi sa dodnes stretávame predovšetkým v bankovom sektore či na takých miestach, kde je potreba zaistiť diskrétnosť a súkromie pri práci.

Kancelárie reflektujú potrebu svojich aktuálnych užívateľov. "Podobne ako trendy v rôznych oblastiach ľudského života, aj priestor určený pre kancelárie prechádza značnými obmenami, často v súvislosti s aktuálnymi trendmi aj požiadavky ľudí na pohodlie i praktickosť," hovorí o trendoch Michal Hotmar z RIM CZ, news.rim.cz. Človek je tvor spoločenský, a preto sa dnešné moderné kancelárie často nesú v duchu open-space priestoru, ktorý počas pracovnej doby nabáda k nespočetnému množstvu interakcie medzi zamestnancami i medzi zamestnávateľmi.

Moderné kancelárie 21. storočia

Kancelárie vo všetkých európskych krajinách prechádza revolúciou. "Pred koronavírusy nebolo výnimkou, že zamestnanci na pracoviskách trávili viac času než kedykoľvek predtým, čo si zamestnávatelia uvedomovali, a preto sa im snažili sprostredkovať čo najlepšie pracovné prostredie," upozorňuje Michal Hotmar z RIM CZ. Nepriaznivé pracovné prostredie ovplyvňuje spokojnosť aj produktivitu zamestnancov. "Súčasné moderné kancelárie tak ponúkajú nielen príjemný, estetický interiér, ale spája krásu s praktickosťou," podotýka odborník z RIM CZ. Rastie obľuba open-space kancelárií ale aj takých priestorov na pracovisku, ktoré sú určené pre relaxáciu a ktoré majú za úlohu zamestnanca inšpirovať.

Otvorené priestory sú obľúbené u technologických spoločností alebo takých spoločností, kde je kladený dôraz na tímovú spoluprácu a dennodenné interakciu. Nevýhoda podobného rozvrhnutie kancelárií však spočíva počas obdobia nachladnutia, chrípkovej sezóny, kedy existuje vyššie riziko nakazenia väčšieho počtu zamestnancov, a preto je vzhľadom k súčasnej pandémii horúcou témou prevencia šírenia vírusov a hygiena priestorov.

Prevencia v kancelárskych priestoroch

Dnes sú už úplne prirodzenou súčasťou kancelárskych priestorov priestory určené na dezinfekciu rúk a prostriedky na ich čistenie - napríklad ozónovej čističe. Zároveň tiež dochádza k využívaniu takých materiálov, ktoré sú jednoduché na údržbu a upratovanie. "Spolu s požiadavkami na čistejšie prostredie preto prichádza do kancelárií aj nové materiály, ktoré sú umývateľné alebo ľahko udržiavateľné. Koža, koženka, plastové materiály, kovové a drevené podnože, patrí k povrchom, ktoré možno ľahko, rýchlo a pravidelne udržiavať, "opisuje aktuálny trend Michal Hotmar z RIM CZ, news.rim.cz.

Od open-space na home office

Hoci sa otvorené priestory v 21. storočí tešia veľkej obľube, pandémia koronavírusy ich zástancom uštedrila nemalú ranu. Kvôli ľahšiemu šíreniu vírusov a baktérií sa mnohí zamestnanci z open-space presunuli na home office. Vďaka moderným technológiám a vzdialeným prístupom nebol presun žiadny problém. Problém však môže nastať v situácii, keď domácnosti nie sú prispôsobené na prácu z domu. To potom hrozí nemalá zdravotné riziká všetkým jedincom, ktorí sú nútení sedieť na tvrdých stoličkách, alebo naopak na príliš mäkkých sedačkách.

TOP 4 základov pre vhodnejšie kanceláriu aj na home office

Ako predísť rizikám spojených s prácou z domova? "Základom je správne vybavené pracovné miesto. To dokáže týmto problémom predchádzať a tiež ergonómia, čo je veda, ktorá sa zaoberá prispôsobením nástrojov a prostredia tak, aby boli vhodné pre telesnú stavbu človeka, "hovorí s úsmevom Michal Hotmar, RIM CZ. V kancelárii, a to aj v tej "domácej", by preto malo ergonómiu podliehať všetko vybavenie. Čím teda začať? Stačí si zapamätať 4 body:

  1. Výška stola - ideálna výška stola by sa mala pohybovať okolo 75 centimetrov
  2. Monitor - pre správnu výšku monitora funguje jednoduché pravidlo, jeho hornú lištu by ste mali mať vo vašej úrovni očí a mal by sa od nich vzdialený 40 - 75 centimetrov
  3. Chrbát a poloha kĺbov - nezabudnite na svoj chrbát, tá by mala byť opretá po celej stoličke, lakeť by mal zhruba zvierať pravý uhol - ten istý uhol platí aj pre vaše kolená
  4. Vhodná kancelárska stolička - patrí medzi základné a nevyhnutné vybavenie správne ergonomické kancelárie. Umožní vám vhodné sedenie, zaistí podperu pre kĺby, chrbát i správnu vzdialenosť od počítača. 

Zdroj: RIM CZ