logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Ako vytvárať vzťahy vo veku izolácie


Ak vám preplnený priečinok doručenej pošty zabíja produktivitu, nie ste v tom sami. Ale nie tak, ako si myslíte. Najnovší výskum na vzorke viac ako 2000 manažérov a zamestnancov v 10 rôznych krajinách poukazuje na to, že zamestnanci sú stále viac závislí od technológií, ak chcú komunikovať so svojimi kolegami, vrátane e-mailov (45 %), textových správ (15 %) a okamžitých správ (12 %).

 

Z tých respondentov, ktorí uviedli e-mail, viac ako 40 %uviedlo, že sa vždy cítia osamelo, často neboli zapojení do diskusie a cítili veľkú potrebu sociálneho kontaktu. Dan Schawbel, autor knihy “Naspäť ku človeku: Ako veľkí lídri tvoria vzťahy vo veku izolácie,” ponúkol Reuters tieto tipy na prácu na diaľku, riadenie technológií a budovanie spolupráce na pracovisku.

Home Office

Ilustračné foto: Pixabay.com

Otázka: Existuje temná stránka práce na diaľku?

Odpoveď: Tretina pracovníkov v USA často pracuje na diaľku. Počet pracujúcich na diaľku sa v poslednom desaťročí zvýšil o 115 %. Ale len 5 % z nich to vidí tak, že zostanú pracovať pre tú istú spoločnosť počas celej svojej kariéry. Hoci túžime po flexibilite, je tu kompromis. Náš výskum prezradil, že pracovníci na diaľku inklinujú k tomu, že odídu z práce nielen kvôli osamelosti, ale aj nedostatočnej zainteresovanosti. Dôvod, prečo (priestor na spoluprácu) WeWork existuje je ten, že ľudia chcú byť v kontakte s inými ľuďmi. V opačnom prípade by všetci ľudia jednoducho pracovali z domu.

Otázka: Existuje nejaký “správny spôsob” ako pracovať mimo pracoviska a zároveň zapojiť pracovníkov na diaľku?

Odpoveď:Títo zamestnanci budú pracovať usilovnejšie, ak budú mať pocit, že sú v spojení s ľuďmi vo firme. Pre manažérov je dôležité, aby dovolili pracovníkovi na diaľku viesť poradu. Je to také jednoduché a skvelé zároveň. Taktiež má veľký význam preplatiť pracovníkom na diaľku raz ročne letenku na spoločenské podujatia alebo stretnutia zamestnancov mimo pracoviska. A zabezpečte, aby ste na poradách často využívali videokonferencie – človeka by ste mali vidieť a počuť – je to oveľa lepšie než e-mail. Takisto to všetkých prinúti vhodne sa obliecť - tak, ako do kancelárie. Šaty robia človeka – ako sa oblečiete, tak budete aj konať.

Otázka: Ako môžeme maximálne využiť čas, keď sme v kancelárii?

Odpoveď: Keď pracujete, potrebujete čas na to, aby ste sa mohli sústrediť, hlboko premýšľať a venovať plnú pozornosť svojim slovám, myšlienkam a novým nápadom. Potrebujete aj čas na spoluprácu, aby ste sa o tieto nápady mohli podeliť. Samotná práca je dôležitá. Je však rovnako dôležitá ako rozvíjať priateľstvá. Prieskum na pracovisku, ktorý som osobne viedla, uskutočnila moja firma Future Workplace, personálna poradenská firma, a Virgin Pulse, digitálna zdravotnícka spoločnosť. Zistili sme, že 7 %všetkých zamestnancov na svete nemá v práci žiadnych priateľov a viac než polovica má celkovo 5 a menej priateľov.Väčšina ľudí (60 %) uviedla, že by vo firme, kde pracujú, zostali pravdepodobne dlhšie, ak by tam mali viac priateľov.  Platilo to najmä pre mladších zamestnancov. Generácia Z (74 %) and miléniálov (69 %) uvádzajú, že by mali tendenciu zostať vo firme dlhšie, ak by tam mali viac priateľov v porovnaní s Generáciou X (59 %) a generáciou detí narodených v rokoch 1946-1964 (40 %). Nikdy nebudete môcť nahradiť osobné stretnutia. Akonáhle ste v miestnosti – na stretnutí, podujatí, alebo aj vtedy, keď oslavujete v práci svoje narodeniny – buďte tam prítomní. Odložte svoj telefón a porozprávajte sa s ľuďmi.

Otázka: Ľudia trávia v práci tak veľa času. Ako sa dá najlepšie vyhnúť vyhoreniu?

Odpoveď: Aj keď svoju prácu milujete, každý človek potrebuje prestávku. Z tohto dôvodu sa po celom svete koná v boji proti vyhoreniu niekoľko zaujímavých vecí. Napríklad vo Fínsku a v Spojenom kráľovstve smerujú ku štvordňovému pracovnému týždňu. Vo Francúzsku máte právo zostať po pracovnej dobe a cez víkendy nepripojení – pracovníci nemusia odpovedať na e-maily.  V Japonsku má každý občan Japonska právo vziať si na pondelok dopoludnia voľno. Celkovo je to o tom, čo robíte a s kým to robíte. Ľudia, s ktorými sa rozhodnete pracovať, sú dôležitejší ako práca, ktorú vykonávate. Aj keď svoju prácu milujete a dáva vášmu životu cieľ a zmysel, otravní spolupracovníci ju urobia neznesiteľnou.

Autor: redakcia, Pôvodný autor: Lauren Young, Úprava: Beth Pinkser a Bernadette Baum, Podľa štandardu: The Thomson Reuters Trust Principles. Zdroj: Reuters.com