logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

CBRE: Aký vplyv môže mať covid-19 na stratégie v oblasti pracovného prostredia?


V marci tohto roku vydala spoločnosť CBRE výhľadovú výskumnú správu zameranú na 10 vecí, ktoré sa zmenia v rámci nehnuteľností v roku 2030. Výskum poukazoval na výrazný vplyv širokého spektra sociálnych, kultúrnych, demografických, ekonomických a technologických zmien na potreby budov. Zároveň poukazoval aj na nutnosť rýchlo a flexibilne reagovať na meniace sa potreby tých, ktorí sa v týchto nehnuteľnostiach nachádzajú.

Výskum okrem iného predpovedal aj to, že „koniec fixnej práce z kancelárie podporí rast produktivity práce a kreativitu zamestnancov“. Predpokladal tiež, že „takmer všetci zamestnanci budú mobilní a budú potrebovať viacero miest, z ktorých budú môcť pracovať na to, aby boli čo najviac produktívni a angažovaní“.

Takmer okamžite potom, ako sme spomínanú výhľadovú správu vydali, sme už museli čeliť nariadeniam vlády, ktoré od spoločností vyžadovali, aby zavreli svoje kancelárie, presedlali na prácu na diaľku a dodržiavali pokyny týkajúce sa sociálneho odstupu. Zmenila aktuálna situácia pravidlá hry v oblasti práce na diaľku? A čo je dôležitejšie, aké príležitosti do budúcna predstavuje pre spoločnosti a ich zamestnancov z dlhodobého hľadiska?

Z krátkodobého hľadiska daná situácia spôsobuje značné hospodárske škody. Kým z dlhodobého hľadiska sa dajú globálne ekonomické vplyvy predvídať oveľa ťažšie, je zrejmé, že bezprecedentné nariadenia ostať doma majú vplyv na všetky odvetvia priemyslu aj nehnuteľností po celom svete.

Office

Ilustračné foto: Pixabay.com

Aktuálne tak čelíme historickému okamihu, ktorý má v budúcich desaťročiach potenciál zmeniť naše pracovné postupy, preferencie v rámci interakcie s ľuďmi a aj postoj k technológiám. V posledných týždňoch sme boli svedkami toho, ako ľudia masovo prešli na prácu na diaľku a organizácie tak boli nútené preniesť svoju prácu do virtuálneho prostredia. Súčasná situácia však nie je ideálna v mnohých ohľadoch, napríklad aj preto, že veľa ľudí musí súčasne pracovať a aj sa starať o svoju rodinu. Po zrušení obmedzení v sociálnej oblasti si budú organizácie klásť otázky: Čo sme sa za tento čas naučili? Čo budeme odteraz robiť inak?

Potreba spolupráce a vzájomného kontaktu medzi pracovníkmi v tímoch bude vždy patriť medzi ich najdôležitejšie potreby. Pravdou však je aj to, že potreba niektorých tímov pracovať v kanceláriách sa zníži a niektorí zamestnanci budú chcieť pravidelne pracovať z domu. Práve kvôli tomu budeme viac premýšľať nad tým, prečo a kedy do kancelárie pôjdeme. Aj napriek tomu budú spoločnosti potrebovať, aby boli ich kancelárie aj naďalej najviac preferovaným miestom na prácu. Budú však klásť väčší dôraz na skúsenosti svojich zamestnancov. Nové vzorce týkajúce sa pracovného prostredia pravdepodobne spôsobia to, že organizácie prehodnotia svoje potreby v oblasti pracovného prostredia, zvážia alternatívne štýly práce využívajúce efektívne postupy spolupráce online, pomôžu urýchliť pracovné cykly a zvýšiť produktivitu zamestnancov.

Organizácie budú testovať, ako funguje rovnováha medzi prácou z kancelárie a prácou na diaľku. Následne prehodnotia, akú dôležitú úlohu bude pri práci zohrávať práve kancelária.

Všetko bude poháňané spoluprácou trendov, ako je meniaci sa postoj k práci v kancelárii a tlak na organizácie, aby znižovali svoje prevádzkové náklady. Nedávna štúdia spoločnosti Gartner zdôrazňuje, že dopytovaní finanční riaditelia do budúcna zvažujú mierny až výraznejší nárast práce na diaľku.

Práca na diaľku je pre manažérov aj zamestnancov chúlostivou témou, preto sa k nej organizácie rozhodli pristupovať citlivo. Úspech bude spočívať v pracovitosti; jasných pokynoch, ale aj programoch zameraných na podporu osobného zdravia a pohody, finančných nákladov, spôsobov práce, technológií a kultúry.
Dôraz bude kladený na správne technológie, kultúru a očakávania, na základe ktorých by mala byť práca z domu bezproblémová, zamestnanci produktívni a angažovaní bez ohľadu na to, kde sa aktuálne nachádzajú.
Pre organizácie bude prínosom, ak nebudú pracovné prostredie vnímať binárne, teda štýlom práce z domu alebo z kancelárie. Vidíme totiž, že existuje omnoho viac možností. Ako sa zdôrazňuje v správe spoločnosti CBRE s názvom The Age of Responsive Real Estate, spoločnosti by sa mali snažiť vytvoriť „mix“, ktorý zamestnancom poskytne portfólio riešení založených na technológiách a to tak, aby mohli pracovať z miesta, ktoré si sami vyberú. Budúce pracovné priestory budú dynamickejšie ako kedykoľvek predtým.

Spoločnosť CBRE spolupracuje so svojimi klientami na riešení problémov a spoločne s nimi o nich diskutuje. Vyvíjame sériu zdrojov, produktov a služieb, ktoré pomôžu našim klientom v oblastiach, ktoré aktuálne považujeme za najdôležitejšie:

Spoločnosť CBRE vytvorila inštruktážny súbor s názvom „Znovuotvorenie pracovného prostredia“, ktorý je vytvorený pre nájomcov pracovných priestorov a majiteľov nehnuteľností. Viac informácií nájdete TU. Ak by ste sa chceli dozvedieť viac, prosím, kontaktujte spoločnosť CBRE.