logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Hlučná kríza produktivity. Prečo sú krásne kancelárie často pascou na užívateľov


Predstavte si situáciu, že ste sa práve v rámci stratégie návratu svojich zamestnancov späť do kancelárií presťahovali do nových kancelárskych priestorov. Vysoké stropy, elegantné betónové steny, veľkorysé okná s dostatkom svetla, aj keď je vonku zamračené, dizajnový nábytok. Skrátka priestor ako vystrihnutý z Instagramu. Kto by sa nechcel vrátiť do takejto kancelárie?

 

No realita je veľakrát iná. Namiesto aktívne spolupracujúcich ľudí, ktorí vedú na pracovisku družné konverzácie a brainstorming podporujúci inovácie, len izolované ostrovčeky zamestnancov so slúchadlami na ušiach, kam oko dovidí.

Čo sa stalo? Nič neobvyklé. To len užívatelia officov prehrali ďalší „súboj“ s dizajnom. Podľa najnovšej akustickej štúdie zo Spojeného kráľovstva až 56 percent zamestnancov považuje svoje pracovné prostredie za príliš hlučné. Hluk sa tak stáva jednou z najväčších prekážok produktivity a wellbeingu, a zároveň bráni návratu ľudí do kancelárií.

Slúchadlá nosí v kanceláriách viac ľudí než pred troma rokmi

Medzi najčastejšie spôsoby, ako sa ľudia v kancelárskych priestoroch vyrovnávajú s nadmerným hlukom, patrí návrat k práci z domu, zmena pracovného rozvrhu či investícia do slúchadiel so schopnosťou tlmiť zvuky z okolia. Tie sa napríklad v Spojenom kráľovstve využívajú takmer dvakrát častejšie ako pred troma rokmi. „Firmy chcú vidieť zamestnancov naspäť v kanceláriách. Chcú, aby navzájom viac interagovali a spolupracovali, využívali mentoringové príležitosti, expertízu kolegov a prehlbovali spojenie s tímom aj firmou. Pre hluk a používanie slúchadiel sa to však často nedeje,“ upozorňuje Peter Petraško, odborník švédskej spoločnosti Ecophon, ktorá sa špecializuje na akustické riešenia a systémy.

Hluk má negatívny dopad nielen na užívateľský zážitok z priestoru, ale je aj v priamom rozpore so snahou zamestnávateľov dostať zamestnancov späť do kancelárií. Vlani pritom v globálnom meradle nariadilo návrat až 75 percent firiem, pričom rok predtým to bolo podľa Pew Research Center o 12 percentuálnych bodov menej. 

Ecophon1

Foto: Ecophon Saga™

Vyše 80 percent ľudí vníma negatívny vplyv hluku na osobnú produktivitu

Výsledky nariadeného návratu na pracoviská zaostávajú za očakávaniami. Podľa spomínaného prieskumu Censuswide a Oscar Acoustics až alarmujúcich 81 percent zamestnancov priznáva, že hluk negatívne ovplyvňuje ich produktivitu. Pred troma rokmi to bola len polovica. S produktivitou práce má pritom Európa už aj tak dlhodobé problémy. Tá totiž rastie podľa údajov OECD každoročne v priemere o pol percentuálneho bodu pomalšie ako v USA.

V dôsledku hluku majú ľudia problém sústrediť sa.

Nepozornosť či neschopnosť sústrediť sa je nielen nepohodlná, ale pre firmy aj drahá. Štúdie dokazujú, že už po niekoľkosekundovom prerušení ľudia začnú robiť dvakrát viac chýb a trvá im v priemere 25 minút a 26 sekúnd, kým sa vrátia k produktívnej práci. „Návratnosť investície do akustiky preto nie je ilúzia. Podľa našich prepočtov sa v prípade kancelárie s 300 štvorcovými metrami a asi 30 zamestnancami investícia do akustiky môže aj pri veľmi konzervatívnom odhade (nárast produktivity o percento) vrátiť za 12 až 18 mesiacov,“ dodáva P. Petraško.

Dizajn alebo akustika?

Riešenie hluku nespočíva v zanechaní moderných dizajnových princípov, ale v integrácii akustických riešení. Správne akustické plánovanie a riešenie môže podľa viacerých štúdií:

Moderné akustické riešenia si nevyžadujú ústupky z dizajnu. „Ecophon ponúka produkty, ktoré prinášajú špičkový zvukový komfort a nechávajú architektom úplnú slobodu pri tvorbe priestoru,“ zdôrazňuje odborník firmy. Ide napríklad o Ecophon Saga™, elegantný stropný a stenový systém z drevovláknitej dosky, ktorý spája prírodný vzhľad s vysokou akustickou účinnosťou. Ecophon Clipso™ je napínaná textília, ktorá umožňuje vytvárať dokonale hladké a minimalistické stropy či steny bez rušivých spojov. Tkanina sa napína do diskrétneho elegantného rámu, pod ktorý sa kombinuje akustický absorbér, vďaka čomu dosahuje špičkovú A triedu pohlcovania. No a bezškárové riešenie v podobe striekanej akustickej omietky prináša systém Ecophon Fade™. Vytvára tak monolitický a elegantne hladký povrch s výbornou pohltivosťou zvuku.

Ecophon

Foto: Ecophon Clipso™ 

„Ecophon Saga, Clipso aj Fade potvrdzujú, že pri návrhu interiéru už architekti nemusia poľavovať z nárokov na dizajn, aby dosiahli špičkovú akustiku,“ dodáva Peter Petraško.

Akustický komfort. Mať, či nemať?

Otázkou teda nie je, či investovať do akustiky, ale či si môžeme dovoliť do nej neinvestovať. Každý jeden deň v zle navrhnutom akustickom prostredí predstavuje tisíce až desaťtisíce eur na stratenej produktivite a škody na wellbeingu zamestnancov.

Zdroj: Ecophon