Firemná denná škôlka

21.08.2013

Na Slovensku od roku 2002 stúpa pôrodnosť a tento priaznivý trend by sa podľa Výskumného demografického centra mal udržať aj v nasledujúcich 10 - 15 rokoch. S týmto predpokladaným nárastom zároveň rastie aj tlak na kapacitu predprimárnych zariadení. Pokiaľ chceme priebežne udržať demografickú krivku v rastúcich číslach aj do budúcnosti, vzniká potreba ľudí vopred motivovať k preferenciám rodičovstva pred kariérou, vrátane zriadenia firemných - podnikových škôlok či denných centier pre deti svojich zamestnancov.

Work-life balance

Zamestnávatelia by mali byť z uvedených dôvodov pripravení ponúkať riešenia na zabezpečenie zladenia pracovného a rodinného života tzv. work-life balance. Opatrenia na takúto podporu zo strany zamestnávateľa je možné rozdeliť do nasledovných skupín:

  • flexibilné usporiadanie pracovnej doby (pružná pracovná doba, čiastočný úväzok, zdieľaný úväzok, stlačený pracovný týždeň)
  • flexibilné miesto výkonu práce (práca z domova, flexibilná kancelária)
  • služby, ktoré môžu byť zamestnancom poskytované vo forme rôznych benefitov (firemná škôlka, príspevok na opatrovanie dieťaťa, antistresové programy, stravné lístky, dovolenka navyše a pod.)

HomeworkPodľa mnohých výskumov je na Slovensku najčastejšou formou starostlivosti o dieťa osobná starostlivosť matky, ktorá nie je súbežne v pracovnom pomere, t.j. ostáva na materskej dovolenke. V prípade, že sa chce predčasne vrátiť z materskej dovolenky, nemá prispôsobené podmienky zladenia pracovného a rodinného života. Preto by mal byť záujem predovšetkým zo stany firiem, ktoré môžu zvážiť možnosti poskytovania služby na opateru detí a to vo forme napríklad firemných - podnikových škôlok či denných centier pre deti svojich zamestnancov. Dôvodov, prečo by najmä spoločnosti v súkromnom sektore mali uvažovať o takýchto zariadeniach sa ponúka hneď niekoľko:

  •  skorší návrat kvalifikovaného personálu z materskej dovolenky do pracovného procesu
  •  možnosti udržania si nadaných a skúsených zamestnancov
  •  zníženie nákladov na zaškoľovanie nových pracovníkov
  •  zvýšenie prestíže firmy a zároveň motivácie a lojality pracovníkov

Z pohľadu zamestnancov (rodičov) by bola určite ocenená:

  • dochádzka s deťmi do zariadenia v bezprostrednej blízkosti zamestnania
  • flexibilita otváracej doby firemnej škôlky
  • zabezpečenie neustáleho kontaktu s dieťaťom v nižšom veku a pod.

Legislatívny rámec

V prípade, že spoločnosť zvažuje vybudovanie a prevádzkovanie vlastnej firemnej škôlky alebo iného zariadenia pre deti predškolského veku, je potrebné dôkladne naplánovať jednotlivé kroky, zvážiť typ vhodného zariadenia, počet umiestnených detí a takisto časový horizont realizácie. V najčastejších prípadoch dochádza k zriaďovaniu prevádzok súkromného charakteru (neakreditované predškolské zariadenie, detské centrum a pod.), ktoré nedostávajú štátny príspevok na výchovu a vzdelávanie dieťaťa, nepodliehajú žiadnym inšpekčným kontrolám a nemusia mať dokonca ani pedagogicky vzdelaných pracovníkov. Tieto alternatívne formy predškolských zariadení na Slovensku regulujú len všeobecné hygienické a stavebno-technické predpisy a normy. V súčasnosti sú to vyhlášky:

  • vyhláška 527/2007 Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, ktorý upravuje minimálnu plochu dennej miestnosti 4m2 na jedno dieťa v predškolskom zariadení, ktorá plní funkciu herne a spálne, a ak je spáľňa stavebne oddelená, najmenej 3m2 plochy herne,
  • školský zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní, ktorý definuje najvyšší počet detí v triede materskej školy a) 20 v triede pre 3-4 ročné deti, b) 21 v triede pre 4-5 ročné deti, c) 22 v triede pre 5-6 ročné deti, d) 21 v triede pre 3-6 ročné deti,
  • vyhláška 532/2002 Ministerstva životného prostredia upravuje počet toaliet a umývadiel na jedno dieťa.

Detská škôlkaS aktuálnymi potrebami vyriešiť nové kapacity predškolských zariadení bol napríklad v roku 2009 v Českej Republike odsúhlasený Súbor prorodinných opatrení – prorodinný balíček, ktorého jednou z priorít je napr. poskytovanie služieb starostlivosti o deti, tzv. miniškôlka. Jedná sa o službu opatrovania detí, ktorá sa zriaďuje pre 4 deti vo veku 6 mesiacov do 7 rokov na jedného dospelého. V rámci jedného miesta je možné zriadiť aj viac miniškôlok a nevzťahujú sa na nich hygienické a priestorové požiadavky uplatňované na prevádzky pre výchovu a vzdelávanie všeobecne. Požadované sú podmienky primerané tomuto limitovanému počtu detí. Čerstvou novinku je odsúhlasenie tzv. „detskej skupiny“, ktorá má takisto podporiť kapacitné nedostatky v klasických predškolských zariadeniach a môžu ju od začiatku budúceho roka zriaďovať firmy, obce či neziskové organizácie.

Zriadenie firemnej škôlky je nepochybne dlhodobá investícia s pomalou návratnosťou vložených finančných prostriedkov, ale táto návratnosť sa často prejavuje v hodnotách, ktoré nie je možné vyjadriť len pomocou ekonomických parametrov.

 

BaťalíkováNa článku spolupracovala doktorantka fakulty architektury mgr.art.Katarìna Baťáliková. Interiérový designér - Absolventka Fakulty architektúry STU v Bratislave, so zameraním Interiérový design. Následne pokračovala v PhD. štúdiu s témou venovanou alternatívnym riešeniam predškolských zariadení. Od roku 2009 pôsobí v spoločnosti PRODOMO design s.r.o. a venuje interiérovej tvorbe a dekorovaniu, v roku 2012 založila designshop CHOOZE.sk

 

Ilustračné foto: Profimedia.sk, Baupiloten.de

Ing.arch. Barbora Lajzová
Autorizovaný architekt SKA Absolventka Fakulty architektúry STU v Bratislave, so zameraním na konštrukcie v architektúre a ekologické stavby. Už viac ako 5 rokov sa venuje architektúre, navrhovaniu stavieb, urbanizmu, interiérovej tvorbe a dizajnu v architektonickom ateliéri, súbežne aj vlastnej tvorbe. Od ukončenia vysokej školy pracuje v spoločnosti Arch.Design Slovakia. Od roku 2012 je členom Slovenskej komory architektov.

Podobné články

  1. 5 tipov, ako po pandémiu nakopnúť kariéru
  2. 5 tipov, ako po pandémii nakopnúť kariéru
  3. Ako si dvojice v koronavírusovej kríze dokážu udržať kariéru
  4. Ako si dvojice v koronavírusovej kríze dokážu udržať kariéru
  5. Štvrtina firiem si "kradne" zamestnancov
  6. Štvrtina firiem si ide
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky