10 smrtiacich myšlienok, ktoré nám bránia úspechu (II.)

11.06.2014

Viete, koľko projektov "zomrelo" iba vďaka tomu, že ich tvorcovia podľahli niektorej z desiatich smrtiacich myšlienok, ktoré im údajne bránili v šťastí a úspechu? Čítajte druhú časť článku a dozviete sa to, čomu sa máte vyvarovať.  

6. Najprv musím mať všetko dokonale pripravené

Ak sa pozrieme na vývoj akéhokoľvek softvéru, takmer vždy sa stretneme s tzv. „beta“ verziou - ide o prvé vypustenie softvéru do rúk užívateľov. Označenie beta pritom jasne komunikuje, že daná verzia ešte nie je vo finálnej podobe a že sa dokonca môžu vyskytnúť drobné chyby, ktoré užívatelia majú možnosť nahlásiť vývojárom a tak sa podieľať na zdokonaľovaní.

Skúsme tento jednoduchý princíp implementovať aj do ostatných projektových oblastí. Povedzme, že uvažujete nad spustením vlastného blogu. Viete, že oblasť o ktorej sa chystáte písať, by bola nielen zaujímavá, ale aj užitočná. No napísanie a publikovanie prvého článku podmieňujete požiadavkou mať dokonalú web stránku, nájdením a nákupom dokonalých ilustračných fotografií, či snahou napísať lepší úvod článku, než majú ostatní blogeri.

Výsledok? Strácame hodiny, dni, týždne či celé mesiace pracovaním na detailoch, ktoré v konečnom dôsledku súvisia s hlavným predmetom našej činnosti iba okrajovo. Samozrejme, pekný dizajn blogu môže napomôcť k jeho lepšej čítanosti, no na druhej strane skutočným dôvodom návštev (alebo sklamaných odchodov) budú len a len články.

Shot7. Nie som dostatočný odborník

Hovorí sa, že odborník na nejakú oblasť sa človek stáva po približne 5 rokoch pôsobenia v danom segmente. Na druhej strane dnes máme dobu informačného pretlaku a tou skutočnou pridanou hodnotou, ktorú ľudia hľadajú, je schopnosť selekcie informácií a možnosť zorientovať sa v množstve údajov.

Inými slovami - nikto od vás nečaká, že svojou činnosťou vymyslíte koleso. Úplne bude stačiť, ak ľuďom dokážete objasniť, čo koleso vlastne je, ako sa používa a ako ho môže konkrétny človek využiť na zlepšenie života pre seba, svoju prácu a svojich blízkych.

8. Mal by som to robiť podobne, ako ostatní

Ak náhodou máte v hlave tento „program“, okamžite s ním prestaňte a vypnite ho. Ak by sa T. A. Edison riadil týmto princípom, dodnes by sme si svietili sviečkami a nie žiarovkami.

Uvažujte podľa seba, riaďte svoju prácu, svoje podnikanie či svoje projekty presne tým spôsobom a smerom, ako sami cítite, že je správne. Iba tak dokážete vytvárať služby, produkty a riešenia, ktoré sú inovatívne a ktoré budú mať tendenciu posúvať hranice zaužívaných stereotypov.

9. Čím viac som zaneprázdnený, tým lepšie

Je obrovský rozdiel medzi efektivitou a produktivitou. Efektivita sa meria počtom zrealizovaných úloh v čase. Inými slovami - čím viac úloh / činností stihnete vykonať za čo najkratší čas, tým ste viac efektívni. Znie to dobre? Tak sa skúste teraz zamyslieť nad definíciou produktivity: byť produktívny znamená vyselektovať tie činnosti, ktoré majú skutočný zmysel v kontexte naplnenia stanovených cieľov a pracovných / osobných hodnôt či postojov človeka.

Preložené do jednoduchej reči - robíte naozaj tie správne veci, ktoré posúvajú váš projekt, vašich ľudí a vás osobne vpred?

Sedieť za počítačom a byť v strese síce možno vyzerá na prvý pohľad „cool“ a „busy“, pokiaľ však vaša práca je iba o operatívno-administratívnych úkonov, ktoré realizujete „ad hoc“ (teda podľa toho, ako prídu), od skutočnej produktivity sa postupne budete vzďaľovať.

Mimochodom, pozrite si skvelú úvahu Nigela Marsha na tému work-life balance z konferencie TEDx v Sydney v roku 2010 - video nájdete tu:

10. Chcem robiť všetko, čo mi napadne

Máte množstvo skvelých podnikateľských nápadov, ktoré sa vo vašej hlave rodia ako huby po daždi? Výborne. Otázkou však je, či ide o dar, alebo o prekliatie. Totiž - ak máte tendenciu začínať realizovať každý jeden z vašich nápadov, reálnym výsledkom bude to, že si postupne vyčerpáte všetky zásoby vnútornej energie, potrebné na to, aby ste dokázali JEDEN projekt / podnikateľský zámer doviesť od nápadu po úspešnú realizáciu.

Ideálnym riešením je zapísať si všetky nápady, počkať 1 mesiac a potom sa k nim vrátiť. Uvidíte, že mnohé zo zapísaných podnetov budú po mesiaci vyzerať oveľa menej atraktívne a realizovateľne.

Prvú časť článku nájdete tu:

Ilustračné foto: Freeimages.com
 

Mgr. Oliver Jakubík
Oliver Jakubík pomáha od roku 2008 firmám a manažérom dosahovať ciele a rozvíjať svoje zručnosti v oblasti predaja, komunikácie, leadershipu a osobnej produktivity. Reálne skúsenosti z manažérskej a obchodnej praxe kombinuje s aktuálnymi poznatkami psychológie a medzinárodným know-how. Je fanúšikom jazzovej hudby, značky Apple, energetických nápojov a inovatívnych prístupov.
Prieskum

Top ponuky