Humanizácia pracovného prostredia

29.06.2015

Podobne ako iné trendy sme zo zahraničia prevzali rôzne typy kancelárskeho prostredia. Open space postupne nahrádzajú ďalšie modely vychádzajúce z aktuálnych potrieb. Pretože len v efektívnom pracovnom prostredí sú zamestnanci spokojní a podávajú požadovaný výkon. Prinášame vám prvú časť trojdielneho seriálu o efektívnom pracovnom prostredí.

Mnohé spoločnosti sa zaoberali a doteraz zaoberajú tým, ako usporiadanie kancelárskych priestorov ovplyvňuje pracovný výkon. Odhliadnuc od rôznych odporúčaní, napríklad princípov feng shui (viac na Kancelarie.sk), každý druh práce vyžaduje iný priestor. Navyše majú pracovníci aj individuálne potreby. Pracovné miesto by malo byť natoľko variabilné, aby sa potrebám čo najviac priblížilo. Humanizácia začína nastaviteľnou stoličkou, intenzitou osvetlenia a končí poskytnutím priestoru pre vlastné vyjadrenie a relax (napríklad ako uvádza portál Kancelarie.sk).

Nowy Styl Group

Ilustračné foto: Nowy Styl Group

„Pracovný priestor by mal byť riešený tak, aby zamestnancovi poskytoval dostatok miesta na zmenu pracovnej polohy a pohyb počas pracovného dňa. Zahraničné spoločnosti zariadenie pracoviska vnímajú ako motiváciu zamestnancov tráviť čas na pracovisku a podávať efektívny pracovný výkon. Realita slovenských spoločností je stále ovplyvnená šetrením. Prenajímajú si malé kancelárie, ktoré poskytujú minimálny priestor pre uplatnenie ergonomických požiadaviek a nových trendov v zariaďovaní, napr. v súčasnosti rozvíjajúci sa trend flexi floor,“ hovorí Ing. Lucia Vargová, sales manager, Nowy Styl Group.

Efektívny kancelársky priestor dokáže vďaka svojej variabitlnosti a flexibilite vyhovieť požiadavkame akéhokoľvek zamestanca, ktorý si na dané miesto sadne. "Kancelársky priestor by sa v súčasnosti už nemal prispôsobovať technike, ale práve naopak. Technické vymoženosti sú už natolko pokrokové, že nie je potrebné mať všade naťahané káble s predlžovačkami (o investíciách firiem do technológií píše portál Kancelarie.sk). Mnoho zariadení funguje cez bluetooth alebo wi-fi. Výsledkom správneho kancelárskeho stola by mal byť elegantný, ergonomicky riešený pracovný stôl s možnosťou ukrytia všetkých elektroinštalácií, nabíjačiek a zdrojov. Aj v oddychovej zóne, prípadne v kresle na recepcii môže byť súčasťou nábytku priamo integrované napájanie na nabíjačky na mobil alebo notebook.  Vsúčasnosi s trendom minimalizmu do kancelárií preniká lahkosť a jednoduchosť, využívanie variabilných nábytkových systémov a mobilných prvkov. Ťažké materiály v drevodekoroch sú nahradené bielymi, jednoduchými stolmi s rovnými subtílnymi podnožami, ktoré sú častokrát výškovo nastavitelné. Je veľmi dôležité dbať na správny výber stoličky, ktorá musí byť výškovo nastaviteľná s nastaviteľnými opierkami na ruky. Moderná,”zdravá” stolička by mala podporovať tzv. dynamický spôsob sedenia, ktorý človek dovoľuje neustály pohyb, čím predchádza nesprávnemu držaniu tela, ktoré nastáva pri sedení na bežnej stoličke," uvádza Ing. arch. Tatiana Bočkayová zo spoločnosti Furnier a na margo úložného priestoru v humanizovanom prostredí dodáva: "Úložný priestor je možné vďaka moderným technológiám minimalizovať. Archívy a sklady, v ktorých sa uchovávali papierové dokumenty sa už začínajú stávať minulosťou a nahrádza ich virtuálne úložisko. Napríklad pri clean desk systéme sa využívajú skrinky, kde si zamestnanci môžu uložiť a zamknúť  svoje osobné veci. Samozrejme, nie je to možné pri každom druhu práce a niektoré povolania, si vyžadujú mať rýchly prístup k dokumentom a dočasnú archiváciu v papierovej forme. V tomto prípade je možné použiť skrinky, ktoré opticky rozdelujú priestor a vytvárajú intímnejšiu členitosť openspace."

Zdroj: Nowy Styl Group, Furnier

Druhú časť miniseriálu nájdete tu

Tretiu časť seriálu čítajte tu

 

Juraj Púchlo, Kancelarie.sk
Komerčné nehnuteľnosti na jednom mieste

Podobné články

  1. Čo motivuje Slovákov chodiť do kancelárie?
  2. Čo motivuje Slovákov chodiť do kancelárie?
  3. Kancelársky trh v Bratislave: rastie význam udržateľných budov
  4. Kancelársky trh v Bratislave: rastie význam udržateľných budov, najvyššie dosiah
  5. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2025
  6. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2025
  7. Analýza CBRE: Záujem o bratislavské kancelárie neutícha
  8. Analýza CBRE: Záujem o bratislavské kancelárie neutícha
  9. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2025
  10. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2025
  11. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2024
  12. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2024
  13. CBRE: V Bratislave tento rok pribudlo rekordne málo kancelárií
  14. CBRE: V Bratislave tento rok pribudlo rekordne málo kancelárií
  15. Prieskum CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  16. Prieskum CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  17. Čo nás motivuje chodiť do „offisu“?
  18. Čo nás motivuje chodiť do „offisu“?
  19. Analýza CBRE: Podiel voľných kancelárií v Bratislave klesá
  20. Analýza CBRE: Podiel voľných kancelárií v Bratislave klesá
  21. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2024
  22. BRF: Výsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2024
  23. Pražský kancelářský trh zaznamenal nárůst stavební aktivity
  24. Pražský kancelársky trh zaznamenal nárast stavebnej aktivity
  25. CBRE: Celková nájomná aktivita v 1. kvartáli 2024
  26. CBRE: Celková nájomná aktivita v 1. kvartáli 2024
  27. BRF: Výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2024
  28. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2024
  29. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel Slovensko
  30. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky