Ženy si razia cestu tam, kde donedávna dominovali muži – do vedúcich pozícií, za volant kamiónov či električiek. Takmer štvrtinu vodičov električiek v Bratislave dnes tvoria ženy a ich obsadenie je čoraz väčšie aj v logistike. Hoci ženy na Slovensku stále zastávajú len štvrtinu vedúcich pozícií, nové čísla a inšpiratívne príbehy dokazujú, že v tradične „mužských“ povolaniach budú mať čoraz väčšie obsadenie.
Na Slovensku zastávajú ženy len štvrtinu vedúcich pozícií, ako vyplýva z nedávnej správy Datacruit Diversity. Táto analýza, založená na údajoch z LinkedInu, mapuje pracovné postavenie 146-tisíc zamestnancov v krajine. Najvýraznejšie rodové rozdiely sú badateľné v odvetviach strojárstva a informačných technológií, kde ženy zastávajú iba 9 a 11 percent riadiacich funkcií. Naopak, najvyššie zastúpenie žien na manažérskych postoch je v oblasti ľudských zdrojov, kde tvoria až 27 percent vedúcich pracovníkov.
Problémom dnešných zamestnávateľov je nedostatok pracovnej sily. Podľa sociologičky Barbory Holubovej sa vzhľadom na to už nebudú robiť rozdiely medzi mužmi a ženami. „Na rozdelenie zamestnaní na mužské a ženské treba zabudnúť. V situácii, keď chýba pracovná sila, sa rodovo stereotypný pohľad na zamestnanie bude postupne vytrácať. Celkovo však čísla ukazujú, že ženy zatiaľ častejšie pracujú v sektoroch a na pozíciách s nižším finančným ohodnotením. Rodová segregácia, ktorá súvisí s rozdielmi v príjmoch medzi pohlaviami, teda stále výrazne nepraje ženám,“ vysvetľuje.
„Ľudia si logistiku často spájajú s predstavou skladu plného ťažkého tovaru alebo kamiónu, ktorý je potrebné naložiť a ktorý zvyčajne riadia muži. V skutočnosti je však v tomto odvetví čoraz viac žien. Napríklad v Žiline máme manažérku depa Eva Macúrovú, ktorá sa musela popasovať s dvomi poslednými expanziami skladov a zabezpečiť ich plynulý chod,“ vysvetľuje Timea Pospišová z Raben Logistics Slovakia. Ako šéfka depa má v rukách kompletný chod prevádzky – od riadenia ľudí, ktorí sú prevažne muži, cez techniku, až po optimalizáciu procesov. Ďalej zabezpečuje, aby bol náklad i výklad zásielok zrealizovaný čo najrýchlejšie, a najmä špecifický tovar uskladnený bezpečne. Okrem toho musí udržiavať obchodné vzťahy s partnermi, reagovať na nečakané situácie a často robiť rýchle rozhodnutia s veľkým dopadom.
Foto: Raben
Dokonca v poslednej dobe podľa Pospišovej niektoré ženy opúšťajú kancelárske profesie, ako je účtovníctvo či personalistika, a vydávajú sa objavovať svet za volantom. „Pracovala som ako personalistka, účtovníčka a manažérka dopravy. Keď zavreli pobočku firmy, kde som pracovala, rozhodla som sa urobiť si vodičský preukaz na nákladné vozidlo a ísť s manželom na cesty,“ spomína vodička Anežka z Raben Group.
„V Raben Group máme niekoľko vodičiek kamiónov, ktoré svoju prácu milujú a cestujú po celej Európe,“ hovorí Pospišová. Často dokonca jazdia so svojimi partnermi, striedajú sa za volantom, vo varení a zároveň si nachádzajú čas na spoločné chvíle. „Ich príbeh je dôkazom, že láska k tejto práci a vzájomná podpora dokážu premeniť aj dlhé hodiny na cestách na spoločné dobrodružstvo,“ dodáva Pospišová.
Vodičky sa za volantom cítia slobodne. „Pozitívom je sloboda a žiadne potkanie preteky. Nemám nad sebou šéfa, ktorý by ma stíhal, hoci aj tak treba termíny dodržiavať. Ale nikto nado mnou nestojí. Môžem byť na cestách, rozprávať sa s manželom, cítiť sa ako v karavane a užívať si ten moment,“ dodáva vodička Anežka z Raben group. Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Czech & Slovakia, dodáva: „Vodičky sa za volantom cítia slobodne a každú jazdu vnímajú ako nové dobrodružstvo. Zároveň je však dôležité povedať, že tráviť dlhé hodiny za volantom a byť ďaleko od rodiny si vyžaduje obrovskú silu a odhodlanie. Vieme, že pre mnohé vodičky je odlúčenie od detí jedným z najťažších aspektov tejto práce,“ vysvetľuje.
Podľa hovorcu Dopravného podniku Bratislava Jozefa Vozára vodičky prinášajú do tímu nielen profesionalitu, ale často aj pokojný a empatický prístup, ktorý cestujúci oceňujú. „V súčasnosti máme v Dopravnom podniku Bratislava viac ako 100 žien za volantom, čo predstavuje približne 7 % zo všetkých našich vodičov. Najviac ich pôsobí v električkovej doprave – až 23 % vodičov električiek tvoria ženy,“ hovorí Vozár.
O tom ako vníma svoje povolanie sa nám podelila jedna z vodičiek električky Iveta Daňková. „Z kabíny električky vnímam mesto inak ako bežní chodci alebo vodiči áut. Vidím, ako sa mesto prebúdza a ako zaspáva, ako sa mení počas dňa, a aké príbehy sa odohrávajú na uliciach. Táto práca ma naučila byť trpezlivejšou a vnímavejšou k potrebám druhých. A hlavne som si uvedomila hodnotu každodenných maličkostí, ktoré tvoria naše dni,“ dodáva na záver vodička Iveta.
Zdroj: Raben