Prieskum Prologis: Najatraktívnejšie logistické lokality v Európe

09.10.2017

Prologis zverejnil prieskum zameraný na to, prečo zákazníci v logistike dávajú na území Európy prednosť určitým lokalitám pred inými. Správa nazvaná „Stratégie rastu zákazníkov: Najžiadanejšie logistické lokality Európy“ tiež ukazuje, ktoré oblasti v prostredí rýchlo sa meniaceho európskeho logistického trhu najviac prosperujú.

Oddelenie výskumu Prologis Research spoločne s eyefortransport (eft) sa zamerali na európskych logistických operátorov v období od februára do mája roku 2017. Zistené bolo, že voľba lokality na území Európy je formovaná piatimi zásadnými faktormi: dostupnosťou hlavných spotrebiteľských centier; regulačným prostredím; dostupnosťou pracovnej sily; dopravnou infraštruktúrou; celkovými nákladmi.

Lokality

Mapka: Prologis

Zo správy vyplýva napríklad nasledovné:

  • Okamžitý prístup do hlavných spotrebiteľských centier hrá najdôležitejšiu úlohu.
  • Rastie význam hlavných demografických centier s najvyšším objemom spotreby.
  • V porovnaní s ostatnými faktormi je celkovým nákladom prikladaný malý význam.
  • Dostupnosť pracovnej sily (napr. v západnej Európe s kľúčovým príkladom Holandska) alebo cena práce (ako v Poľsku) majú priamy vplyv na rozhodovanie zákazníkov o logistike.

„Je evidentné, že dostupná a pripravená pracovná sila aj blízkosť ekonomických sietí sú pre používateľov logistických služieb zásadné,“ povedal Dirk Sosef, riaditeľ výskumných a strategických iniciatív spoločnosti Prologis v Európe. „V tomto prostredí rastu logistiky by zákonodarcovia mali podporiť investície do rozvoja infraštruktúry a dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily.“

Európsky trh s logistikou sa rýchlo mení. Dodávateľské reťazce sa reštrukturalizujú, ekonomiky sa rozširujú a
elektronický obchod sa zrýchľuje. Pre pochopenie, ako tieto zmeny ovplyvnia trh nehnuteľností a preferencie lokality, spoločnosť Prologis Research and eyefortransport (eft) uskutočnila prieskum u prevádzkovateľov logistických služieb v celej Európe, aby zistila, ktoré kritériá sú najdôležitejšie, a ktoré oblasti prosperujú. Prieskum sa uskutočnil od februára do mája 2017 a 280 jeho respondentov v rámci celého sektora pochádzalo z maloobchodu cez automobilový priemysel až po elektroniku.

Kľúčom k úspechu logistických centier sú investície do infraštruktúry a dostupnosť pracovnej sily. Rozhodovanie používateľov logistiky o lokalite sa riadi dostupnosťou pracovnej sily a blízkosťou ekonomických sietí, preto pre zaistenie úžitku z vlny rastu logistiky by politici mali podporovať investície do infraštruktúry a dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily. Pre investorov je dôležité pochopiť tieto dlhodobé hnacie faktory dopytu. Pokiaľ sú pre dlhodobé vytváranie hodnôt dôležité ostatné prvky (napr. dynamika, kompresia kapitalizačných sadzieb atď.), pre správne investičné rozhodnutie je nevyhnutné pochopenie dynamiky zákazníkov a posunov v logistických sieťach.

Na základe zistení vyplývajúcich zo správy spoločnosť Prologis na veľtrhu EXPO REAL 2017 v Mníchove 5. októbra udelila ocenenie „Top 100 najžiadanejších európskych logistických lokalít“ určené oblastiam s najlepšou výkonnosťou v Európe. Holandsko dosiahlo vysoké skóre z hľadiska všetkých piatich faktorov, ktoré formujú výber novej lokality. Obzvlášť dobre si holandský trh viedol z pohľadu regulačných systémov a multimodality – zásadných pre trhy zamerané na celoeurópsku distribúciu. Vďaka hustote spotrebiteľov aj dobre rozvinutej dopravnej sieti dosahovali vysokého skóre z hľadiska blízkosti hlavných spotrebiteľských centier a dopravnej infraštruktúry krajiny Beneluxu či západ Nemecka. V niekoľkých kategóriách sa veľmi dobre darilo aj Poľsku, čo je známkou rýchleho zrenia tamojšieho trhu.

Ocenenie spoločnosti Prologis pre „Top 100 najžiadanejších európskych logistických lokalít“ získali:

  • Venlo: najatraktívnejšia európska lokalita zo stovky zaradenej do štúdie.
  • Düsseldorf/Porýnie-Porúrie a jeho tri podoblasti Hamm, Unna a metropolitný región Porúrie: najväčšie zlepšenie v rámci top 10.
  • Stredná Poľsko-Lodž: najvýkonnejší trh mimo západnú Európu.

Zdroj: Prologis

Podobné články

  1. 7 trendov pre rok 2024 od Prologis Research
  2. 7 trendov pre rok 2024 od Prologis Research
  3. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  4. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  5. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  6. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  7. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  8. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  9. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  10. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  11. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  12. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  13. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  14. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  15. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  16. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  17. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  18. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  19. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  20. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  21. Logistické nehnuteľnosti a e-commerce znižujú uhlíkovú stopu maloobchodu
  22. Logistické nehnuteľnosti a e-commerce znižujú uhlíkovú stopu maloobchodu
  23. Prologis: Automatizácia a logistické nehnuteľnosti #2
  24. Prologis: Automatizácia a logistické nehnuteľnosti #2
  25. Automatizácia a logistické nehnuteľnosti #1: Stupeň automatizácie v dodávateľský
  26. Prologis: Automatizácia a logistické nehnuteľnosti #1
  27. Správa o COVID-19 (5. cast)
  28. Prologis: Správa o COVID-19 (5. časť)
  29. Prologis: Zákaznícke trendy a ich dôsledky
  30. Odolnost zákazníkov v časoch ekonomickej volatility
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky