The Spot: Virtuálny aj reálny

17.08.2012

Na vlastné oči sme sa presvedčili, že nie je kancelária ako kancelária, a že i coworking môže byť súčasťou väčšieho celku. Boli sme navštíviť The Spot. Miesto, ktoré združuje nadšencov, geekov, start-upy a biznisovo orientovaných mladých ľudí priamo v srdci Bratislavy.

Nielen pre start-upy

„Nápad vznikol koncom roka 2011. Mali sme pocit, že ako start-upisti sa potrebujeme niekde stretávať na pravidelnej báze a častejšie ako raz do mesiaca na StartupCamp-e. Chceli sme jednoducho mať úžitok a zážitok z jedného víkendu každý deň v práci. Vytvorili sme preto projektový tím, priestory, sponzorov a vznikol tak prvý kreatívny priestor v Bratislave,“ spomína na ťažké začiatky Matej Ftáčnik, spoluzakladateľ The Spot.

The Spot 7

Flexibilné priestory

Hoci sme mali menšie komplikácie s nefungujúcim eskalátorom od 1. poschodia a zamknutým únikovým schodiskom, výťahy fungovali perfektne. Málokto by očakával, že tretie poschodie socialisticky pôsobiaceho obchodného domu Dunaj na námestí SNP, môže vyzerať ako kancelárie Google či Zappos. Využitá plocha je 650 m2, pričom prvá časť hneď pri vchode je rezervovaná pre workshopy, knižnicu a kaviareň s kapacitou asi 40 ľudí. Ďalšia časť je vybavená ako coworkingová miestnosť so separé priestormi pre členov, rezidentov a pre individuálne a skupinové stretnutia. „Máme štyri meeting rooms, odlíšené sú farebne. Červená je pre 6 ľudí s jedným stolom a s LCD obrazovkou. Žltá s tuli vakmi, pre individuálne rozhovory a brainstorming. Nasleduje modrá, presklená, workshopová miestnosť s dataprojektorom pre 16 ľudí a dvoch lektorov. V neposlednom rade je to UFO, kruhovitá miestnosť s presklenými nepriehľadnými stenami. Napokon môžem spomenúť polkruhovú kuchynku s obdobnou stenou ako má UFO. Hlavná miestnosť je flexibilná, čo do usporiadania a počtu stolov, pričom každá skupina stolov má pri stĺpikoch zvod elektrického napájania. I tu sme realizovali niekoľko eventov, približne pre 100 ľudí,“ sumarizuje M. Ftáčnik. Na otázku, koľko ľudí dokáže priestor The Spot poňať pre bežnú prácu, odpovedá, že okolo 50-60.


Budova zo 70-tych rokov má svoje „muchy“. Ako spomína M. Ftáčnik, priestor bol dlho nevyužívaný a  teraz, keď je dostupný 24/7, vynárajú sa isté defekty, napríklad na klimatizácii. Postupne v súčinnosti so správcom a jeho technikmi ich odstraňujú a tiež rekonštruujú zastarané vybavenie, ako nedávno sociálne zariadenia. Jedna z problematických otázok je parkovanie v centre mesta, čo je vlastne daň za dobrú adresu. Neďaleko je však parkovisko v správe PHC Garáže s.r.o., známe ako „Uršulínky“, a často je možné zaparkovať na námestí SNP. Túto nevýhodu vyvažujú naozaj bohaté stravovacie možnosti, keďže v blízkosti dostupnej pešo je niekoľko vychytených reštaurácií, kaviarní aj fast foodov. Plusom je i občianska vybavenosť: hromadná doprava zo všetkých strán mesta, supermarkety, pošta, banky a služby.

The Spot 3

 

The Spot 9

Wi-fi ako základ práce

Základom pre prácu je spomínaný neobmedzený prístup pre rezidentov a veľmi dobré wi-fi pripojenie cez optickú sieť. The Spot má siete dve: pre hostí (flexi member) a pre rezidentov, členov. K pohode na pracovisku, podobne ako v iných coworkingových centrách, prispievajú kávovar, mikrovlnná rúra, hriankovač a vôbec slušné vybavenie kuchynky. Systém platieb za to, že si urobíte čaj alebo presso, je symbolicky – je tu za týmto účelom pokladnička. Samozrejmosťou je multifunkčná farebná laserová tlačiareň, scanner, kopírka. Užívanie priestorov a vybavenia je založené na dôvere. Zaujímavosťou sú separé kancelárie, ktoré na rozdiel od verejných, „farebných“, hostia stabilne už zabehnuté firmy a start-upy s viacerými členmi.

Viac ako coworking

„Kritické množstvo“ aktívnych start-upistov, pre ktorých bolo zaujímavé The Spot vytvoriť, je podľa M. Ftáčnika 200-250 v rámci Bratislavy: „Reagovali sme na požiadavku komunity a naozaj už po dvoch mesiacoch pilotnej prevádzky vidíme, že sa priestory zapĺňajú. Študenti nemali doteraz priestor, kde by sa realizovali. Chceme cieľovú skupinu ešte rozšíriť. Združujeme zaujímavých a úspešných ľudí, ktorí začínajúcim podnikateľom radi ukážu cestu, poskytnú know-how, kontakty a nasmerujú ich. The Spot by mal byť rozcestník, kde získajú okrem priestoru aj istú pridanú hodnotu. Našou filozofiou je i samotný The Spot každý týždeň o čosi zlepšiť. Nebránime sa ani rozšíreniu priestorov. V budove Dunaja ešte existuje potenciál, uvažujeme aj o ďalších možnostiach.

The Spot 2

The Spot 6


The Spot sa snaží vytvoriť v prvom rade komunitu a vzdelávanie, rozvoj členov. Preto i počas pilotnej prevádzky, „beta verzii“,  zatiaľ nechceli hovoriť o cenách prenájmu pre rezidentov a návštevníkov. Preto i gro komunikácie tvoria sociálne siete, a preto sa The Spot sústreďujú na eventy, workshopy a semináre, pričom od septembra by mali byť i na pravidelnej báze. Referencie sú najlepší marketing, ktorý pritiahne ľudí. I samotná stránka by mala byť jedným centrálnym miestom, kde sa ľudia združujú okolo start-upov. Priestor by mal byť prvou voľbou pre prácu, biznis stretnutia domácich i zahraničných partnerov, rozhovory a nachádzanie riešení.

Foto: Redakcia

Juraj Púchlo, Kancelarie.sk
Komerčné nehnuteľnosti na jednom mieste
Prieskum

Top ponuky