Nájomníci BC Apollo 1 sa musia sťahovať

15.10.2015

Prevádzka biznis centra Apollo 1 bude pre nevyhovujúci technický stav prerušená už od 17. 10. 2015. Spoločnosti, ktoré tu sídlia, majú na presťahovanie sa do nových a zariadených priestorov len dva týždne. Bežne však tento proces trvá šesť mesiacov až jeden rok. „Za dva týždne presťahovať rôzne veľké spoločnosti, ktoré si v Apollo 1 prenajímali spolu viac ako 30 000 m2, bude výzvou, ktorú si len sotva predstaviť bez profesionálnej pomoci realitných konzultantov,“ hovorí Michaela Ochmanová, riaditeľka divízie prenájmu kancelárskych priestorov Colliers International. V prípade nájomcov, ktorí hľadajú plochu nad 500 m2, trvá proces sťahovania štandardne od šiestich mesiacov do jedného roka.

Foto: Colliers International

Postup sťahovania v krízovom režime

Krok 1: Spoločnosť vytvorí interný krízový štáb, ktorý bude riadiť celý proces sťahovania. Následne sa treba spojiť s právnikom, ktorý zanalyzuje možnosti ďalšieho právneho postupu. Ak to charakter práce dovoľuje, možno časť zamestnancov presunúť na tzv. home office alebo do dočasných servisovaných kancelárskych centier – napr. Regus, 5 star offices.
Krok 2: Po analýze nájomnej zmluvy sa odporúča kontaktovať konzultanta so špecializáciou na prenájom administratívnych priestorov. Realitní konzultanti dokonale poznajú trh a obratom dokážu pripraviť pre nájomcu prehľad ponuky vhodných kancelárskych priestorov. Pomôžu tiež s vyjednaním obchodných podmienok. V prípade krízového režimu je využitie služieb konzultanta najefektívnejšou možnosťou, ako úspešne zvládnuť proces sťahovania v priebehu dvoch týždňov.
Krok 3: Návrh alternatív riešenia situácie v závislosti od podmienok stanovených v nájomnej zmluve. Nájomník sa musí rozhodnúť, či sa do nových priestorov presťahuje natrvalo alebo dočasne (po odstránení porúch sa vráti do pôvodných priestorov).
Krok 4: Nájomca spolu s konzultantom by mali vzhľadom na krátkosť času absolvovať obhliadky potenciálnych priestorov ešte v prvom týždni.
Krok 5: Vyjednávanie nájomných podmienok a podpis nájomnej zmluvy. Tento proces môže spomaliť nevyhnutnosť konzultácie krokov s nadnárodnou centrálou niektorých spoločností.
Krok 6: Sťahovanie nájomníka do nových priestorov. V prípade nájomníkov Apollo 1 sa fyzické sťahovanie musí uskutočniť do 17. 10. 2015. Skúsené konzultantské spoločnosti ponúkajú službu projektového manažmentu, ktorej cieľom je kompletne zabezpečiť celý proces vrátane sťahovania a finálnych úprav priestorov. V tomto prípade ide o mimoriadne užitočnú pomoc.

Vodné priestory a obchodné podmienky

V prípade krátkodobých riešení je komplikovanejšie nájsť vhodné priestory. uvedené skutočnosti sa môžu, vzhľadom na kratšiu dobu nájmu, odraziť na požadovanej výške mesačného nájmu a kontribúciách. „Úlohou konzultanta je nielen vyhľadať a odporučiť vhodné priestory v rekordne rýchlom čase, ale najmä dohodnúť obojstranne prijateľné nájomné podmienky,“ dopĺňa M. Ochmanová.

Úroveň neobsadenosti kancelárskych priestorov sa v Bratislave aktuálne pohybuje okolo 12 %, čo predstavuje približne 186 000 m2 voľných kancelárskych priestorov na nasťahovanie. Ide väčšinou o nezariadené holopriestory, nakoľko sa štandardne pripravujú na mieru požiadavkám budúceho nájomcu. To môže byť pri krízovom riešení problematické. „Možnosťou je ponúknuť priestor po nájomcovi, ktorý ponúka podnájom, resp. možnosť postúpenia nájmu. Príkladom je viac ako 1500 m2 moderných kancelárií kompletne zariadených nábytkom v LakeSide Parku, ktoré by mohli byť ihneď k dispozícii,“ načrtáva M. Ochmanová.

Zaujímavú alternatívu na sťahovanie ponúkajú aj administratívne komplexy susediace s Apollo 1. Bloky F a G Apollo Business Centre II, ktoré vlastní Česká pobočka Generali Real Estate S.p.A., Czech Branch, člen holdingu Generali CEE, má k dispozícii k okamžitému nasťahovaniu celé podlažie s prenajímateľnou plochou približne 2400 m2.

Viacerí nájomníci Apollo 1 trvajú na štandarde priestorov v minimálne takej kvalite, ako ponúkalo toto biznis centrum. Pre mnohé spoločnosti predstavuje sídlo firmy nástroj na zlepšenie reputácie, ale aj spôsob zvyšovania produktivity zamestnancov. Aj v krízovom režime chcú preto vyberať kvalitu. „Je úlohou konzultantov splniť aj tieto požiadavky v tak krátkom čase a k spokojnosti klienta,“ uzatvára Ochmanová.

Zdroj: Colliers International

Prieskum

Top ponuky