Preteky na kancelárskom trhu

03.10.2011

Prenajímateľovo úsilie o zvýšenie nájomného pri podpise dohody poľavuje.

V užšom centre Bratislavy sa za typickú transakciu považuje 500 m2 kancelárskych priestorov, 10 a viac parkovacích miest s čo možno najkratšou nájomnou lehotou. Vo väčšine prípadov ide o 2 až 3 roky pri predĺžení nájmu a o 5 rokov pri nových kancelárskych priestoroch.

Majitelia kancelárskych priestorov v štandarde A pri prvých rokovaniach zvyčajne začínajú s požiadavkou 12,50 a viac eur/m2 za mesiac, v niektorých prípadoch 1 mesiac nájmu zadarmo. Podľa skúseností spoločnosti Colliers International, po niekoľkých rokovaniach môže (potenciálny) nájomca dosiahnuť nájomné, ktoré zahŕňa viac mesiacov nájomných prázdnin, príspevok na rekonštrukciu, ako aj zníženie pýtaného nájomného.

„Na základe vyššie uvedeného možno vidieť, že úsilie o zvýšenie nájomného zo strany prenajímateľa poľavuje. Stále verím, že úroveň prenájmov na kancelárskom trhu v Bratislave sa pohybuje medzi 10 až 12 eur/m2 za mesiac. Jedine v prípade inovatívnych zelených administratívnych budov môžeme hovoriť o zvýšení nájmov v rozmedzí od 8 % do 10 %, avšak bez negatívneho vplyvu na celkové náklady nájomníkov. Vzhľadom na to, že toto navýšenie je kompenzované lacnejšími prevádzkovými výdavkami,“ vyjadruje sa Ermanno Boeris, ktorý pôsobí na poste riaditeľa slovenskej pobočky spoločnosti Colliers International.

Na záver možno skonštatovať, že preteky o vyššie ceny prenájmov budú hnané menej energeticky náročnými zelenými budovami. Avšak tie sú v Bratislave buď vo výstavbe alebo vo fáze návrhu, takže na zelené budovy si budeme musieť ešte počkať.

Výhody zelených budov

Narastajúci počet štúdií neustále potvrdzuje mnoho výhod zelených budov, vrátane nasledujúcich:

  • vyššie nájmy (o 6% viac ako nezelené budovy)
  • vyššia úroveň obsadenosti – o 3,5 % viac
  • vyššie predajné ceny (o 16% viac ako nezelené budovy)
  • zdravší a produktívnejší užívatelia budovy (šetrí značné náklady pre firmy ako zamestnanecké platy a výhody, ktoré patria medzi najväčšie výdavky spoločností)
  • znížené náklady na energiu o 10 až 20%
  • bezplatný PR a marketing
  • pozitívny imidž spoločnosti
  • budúca investičná hodnota budovy: do roku 2015 bude 50 % všetkých komerčných budov navrhnutých ako „zelených“.

Zdroj: TRENDreality.sk 29.09.2011 / Ermanno Boeris

http://reality.etrend.sk/…-najmov.html

Prieskum

Top ponuky