Stavebníctvo pokračovalo v oživení

17.01.2018

Priemysel v novembri nadviazal na október a pokračoval vo zvyšovaní produkcie. Podľa údajov Štatistického úradu sa priemyselná produkcia medzimesačne zvýšila o 0,9% (sezónne očistené), pričom dynamika jej medziročného rastu sa zrýchlila z 5,4% na 6,2%. Rast priemyslu tak v posledných mesiacoch začal pozvoľna zrýchľovať, aj vďaka reštartu automobilového priemyslu, ktorý v prvej polovici roka prevažne stagnoval. Novembrový medziročný rast priemyslu bol tak výrazne nad priemerom predchádzajúcich mesiacov roka (4,6%) a odhliadnuc od júla a marca, kedy čísla ovplyvnil silný bázicky efekt (posun Veľkej noci a letné dovolenky), ktorý bol hneď nasledujúci mesiac korigovaný medziročným poklesom priemyslu, sme mohli pozorovať v novembri najrýchlejší medziročný rast priemyslu od januára tohto roka. Bázicky efekt v novembri pritom nehral takmer žiadnu rolu.

Pozíciu hlavného ťahúňa priemyslu už v novembri prebral do svojich rúk automobilový priemysel. Jeho produkcia pomerne dynamicky rástla a vyšplhala sa na nové historické maximum (aj po zohľadnení sezóny). V porovnaní s minulým rokom sa zvýšila o 12,2%. Automobilový priemysel bol zodpovedný za niečo viac ako polovicu celkového rastu priemyslu (príspevok 3,66 pb.). Silný rast v posledných mesiacoch vykazujú aj potravinári, ktorí si v novembri medziročne polepšili o 19,1%, či nábytkári (10,9%). Najvyšší medziročný rast si však opäť pripísali výrobcovia chemikálií (33,9%), v ich prípade však najmä vďaka silnému bázickému efektu, keď ich produkcia medzimesačne len stagnovala. Všetky tri odvetvia sa radia skôr medzi menšie odvetvia slovenského priemyslu, a tak aj napriek ich dynamickému medziročnému rastu, celkový rast priemyslu navýšili v úhrne „len“ o 1,76 pb., t.j. približne polovica príspevku automobilového priemyslu.

Na dynamicky rast z minulých mesiacov už v novembri nenadviazali hutníci. Ich produkcia sa v porovnaní s októbrom mierne prepadla (o približne -2,5% - sezónne očistené, prepočet UniCredit Bank), a keďže v medziročnom porovnaní sa k tomu pridala aj vysoká porovnávacia báza, dynamika medziročného rastu produkcie v sektore sa spomalila z 15,2% na 1,3%. Hutníci tak zaznamenali najpomalší medziročný rast produkcie od júla minulého roka (kedy produkciu ovplyvnili letné dovolenky). Hutníctvo je typickým predstihovým odvetvím. Ak by sa nižšia produkcia v sektore potvrdila aj v nasledujúcich mesiacoch, mohlo by to signalizovať blížiace sa spomalenie ekonomického rastu (v priemysle a stavebníctve, ktoré sú kľúčové zložky slovenského priemyslu). Ešte výraznejšie sa v novembri prepadla produkcia farmaceutického priemyslu, ktorý tak len potvrdzuje, že produkcia v odvetví je extrémne volatilná (aj v dôsledku malého počtu významnejších producentov). Výroba farmaceutického priemyslu tak v novembri medziročne poklesla o -8,5%, ešte v októbri pritom rástla o 48,2%.

Dlhodobo sa na Slovensku nedarí najmä výrobcom spotrebnej elektroniky. Hoci sa jedná o high-tech odvetvie, na Slovensku prevládajú skôr činnosti s vysokým zastúpením manuálnej práce a nižšou pridanou hodnotou. Mzdový tlak tak vyháňa produkciu do lacnejších krajín, napríklad do Poľska, kde síce takisto mzdy dynamicky rastú, v porovnaní so Slovenskom sú však stále výrazne nižšie. Navyše, hlavný výrobcovia v odvetví na Slovensku sa nachádzajú v regióne západného Slovenska, kde je nedostatok pracovnej sily najvypuklejší, a teda aj tlak na mzdy najvýraznejší. Aj napriek vrcholiacej predvianočnej sezóne sa produkcia v odvetví medzimesačne znižovala a medziročne bola nižšia až o 16,7%. Výrobcovia spotrebnej elektroniky ubrali z novembrového medziročného rastu priemyslu takmer 1 percentuálny bod.

Stavebníctvo

Ilustračné foto: Pixabay.com

Stavebníctvo pokračovalo v oživení v oboch segmentoch

Aj stavebníctvo pokračovalo v novembri v raste. Podľa údajov Štatistického úradu sa jeho produkcia v porovnaní s októbrom zvýšila o 1,5% (sezónne očistené). V dôsledku silného bázického efektu sa však v súlade s očakávaniami dynamika jeho medziročného rastu predsa len mierne spomalila, a to z 11,9% na 9,1%. K rastu stavebníctva opäť prispeli oba segmenty – výstavba budov (8,6%), kde sa začínajú prejavovať silné stavebné povolenia z konca roku 2016, aj výstavba infraštukruktúry (13,2%), ktorej pravdepodobne pomáhali finalizačné práce na diaľnici aj železničného koridoru pri Žiline, ktoré sa odovzdávali do užívania v decembri.

Výhľad

Nálada v európskom priemysle, ale aj spotrebiteľská dôvera v Európe, ostávajú relatívne silné, čo by sa malo pozitívne prejavovať aj na kondícií slovenského priemyslu v tomto roku. Na druhej strane, december a január by predsa len mohli priniesť krátkodobé spomalenie priemyslu, nedá sa pritom vylúčiť ani medziročný pokles produkcie (najmä v januári). Dôvodom je tradičné vianočné spomalenie priemyslu a príprava najväčšej automobilky v krajine na spustenie výroby nového modelu, resp. novej generácie modelu. Pomalší rast priemyslu v najbližších dvoch mesiacoch by mohli naznačovať aj prekvapivo slabšie čísla novembrových dovozov (predpokladáme, že dôvodom by mohli byť práve nižšie priemyselné dodávky). V priebehu ďalších mesiacov roka by sa však rast priemyslu už mal postupne zrýchľovať pod vplyvom silnejúceho európskeho dopytu a v druhej polovici roka aj (a najmä) pod vplyvom spustenia produkcie v poradí štvrtej automobilke v krajine.

Zotavovanie stavebníctva by malo pokračovať v tomto roku pravdepodobne najmä v segmente výstavby budov, kde by sa mali prejavovať silné stavebné povolenia v nerezidenčnej výstavbe zo záveru roka 2016. Pokračovať by mal ešte aj stavebný boom v rezidenčnej výstavbe, avšak smerom k záveru roka by sa mohol predsa len začať spomaľovať, keď dopyt po bývaní začína tlmiť prísnejšia regulácia NBS v oblasti financovania domácnosti (vrátane bývania). Sektor výstavby infraštruktúry by mal ťažiť z reálneho spustenia výstavby na nových diaľničných úsekov, ktorých výstavba sa oficiálne začala v minulom roku (obchvat Bratislavy a Prešov), ale zatiaľ sa tu realizovali prevažne len prípravne práce. To by mohlo viac menej nahradiť produkciu, ktorá z čísel odíde spolu s dokončením úsekov diaľnic a železníc v decembri minulého roka. Na druhej strane, nízka pripravenosť projektov znemožňuje masívnejšie spustenie novej výstavby. V tomto roku sa zaháji výstavba pravdepodobne len na diaľničnom privádzači Lietavská Lúčka – Žilina (7,3 km), v optimistickom prípade by k nemu mohla v závere roka pribudnúť aj prvá etapa severného obchvatu Prešova. Predpokladáme teda, že segment infraštruktúry by mohol v tomto roku skôr stagnovať ako rásť, pričom nie je vylúčené, že v číslach budeme tento rok pozorovať pomerne vysokú volatilitu.

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.

Prieskum

Top ponuky