V pondelok 9. Júna 2025 spoločnosť Apple predstavila novinky na svojej každoročnej vývojárskej konferencii WWDC (Worldwide Developers Conference). Oči investorov sa upierali najmä na informácie o tom, akým smerom sa bude firma z pohľadu AI ďalej uberať. Apple totiž potrebuje svojich zákazníkov prinútiť meniť častejšie iPhony a práve nové funkcie AI by mohli časť zákazníkov motivovať k častejšej zmene. Každopádne to zatiaľ vyzerá, že Apple v oblasti integrácie AI zaostáva za hráčmi ako Google či Microsoft.
Spoločnosti Apple dlho patrilo prvenstvo v rebríčku najhodnotnejších firiem podľa trhovej kapitalizácie. Momentálne je Apple až na treťom mieste s trhovou kapitalizáciou 3 bilióny USD, zatiaľ čo druhé miesto patrí Nvidii s hodnotou 3,49 bilióna a prvé Microsoftu s hodnotou 3,5 bilióna. Apple je zároveň firmou, ktorej sa ani tento rok moc nedarí z pohľadu výkonnosti akcií.
Z akcií takzvaných Magnificent 7 má Apple od začiatku tohto roka druhú najhoršiu výkonnosť, keďže akcie klesajú o 18 %. Horšie je na tom už len Tesla s poklesom o 27 %, a lepšiu výkonnosť dosahuje Alphabet s poklesom o 7 %, Amazon s poklesom o 2 %, Nvidia s rastom o 7 %, Microsoft rastie o 11 % a Meta dokonca o 19 %. Jedným z dôvodov, kvôli ktorým na tom Apple nie je dobre, je slabší rast tržieb aj ziskov v porovnaní s väčšinou iných firiem z tohto zoznamu. Na tento rok sa očakáva zhruba 4 % rast tržieb a 6 % rat zisku.
Tento rok nepomáha Applu ani rozpútaná obchodná vojna, keďže takmer všetky svoje výrobky produkuje v Číne, Indii či vo Vietname, ktoré sú ohrozené clami a ich reálne zavedenie by v USA výrazne zvýšilo ceny produktov, a teda by pravdepodobne znížilo dopyt.
Dlhodobejším problémom je tiež spomaľovanie rastu tržieb, ktorý je v porovnaní s inými technologickými firmami pomalší, slabšie predaje v Číne a zaostávanie firmy v oblasti AI. Apple totiž už pred časom predstavil svoju AI pod názvom Apple Intelligence, avšak funkcie boli v porovnaní s konkurenciou horšie.
Oči investorov sa teda upierali na pondelkovú konferenciu WWDC, ktorá mohla priniesť konkrétnejšie informácie o tom, akým smerom sa bude firma z pohľadu AI ďalej uberať. Apple totiž potrebuje svojich zákazníkov prinútiť meniť častejšie iPhony a práve nové funkcie AI by mohli časť zákazníkov motivovať k častejšej zmene. Každopádne to zatiaľ vyzerá, že Apple v oblasti integrácie AI zaostáva za hráčmi ako Google či Microsoft.
Ilustračné foto: Jake Charles / Unsplash.com
Práve Apple však môže mať najlepšiu východiskovú pozíciu. Má miliardy aktívnych, a z veľkej časti aj solventných klientov, ktorí sú veľmi verní. Takáto široká platforma by firme mohla poskytnúť dostatočne veľký výtlak na to, aby AI rozšírila naozaj masovo. Ak totiž Apple niečo v minulosti ukázal je to, že neprichádza s vecami ako prvý, ale dokáže ich ako prvý naozaj masovo rozšíriť. To sa týkalo napríklad smartfónov, inteligentných hodiniek, tabletov či bezdrôtových slúchadiel. Oči investorov sa pozerali na pondelkový event a na to, či Apple prinesie v tejto oblasti niečo revolučné, čo by zmiernilo obavy o zaostávanie tejto firmy.
Realita však priniesla niekoľko síce dizajnovo pekných zmien v operačnom systéme s veľkým množstvom drobných vylepšení iPhonov, počítačov, tabletov, hodiniek či náhlavných súprav, avšak v rámci viac ako hodinu a pol trvajúcej prezentácie firma neprišla s ničím revolučným a už vôbec nie s ničím revolučným v oblasti AI, aj keď Apple ukázal niekoľko drobností využívajúcich umelú inteligenciu. Išlo teda skôr o evolúciu ako revolúciu. To, že Apple v tejto oblasti nestíha konkurentom potvrdzuje aj integrovanie služieb AI od spoločnosti OpenAI napriek všeobecnému trendu ktorým je, že Apple chce byť v mnohých oblastiach čoraz viac samostatným. Na to reagovali aj akcie Apple negatívne, keďže už chvíľu po začatí eventu (biela vertikálna čiara v grafe) začali oslabovať a prepadli sa dočasne o takmer 2 %, do 21:30 hod. 9 júna 2025 oslabovali o vyše 1 % napriek tomu, že akciové indexy mierne rástli.
Zaujímavosťou však môže byť to, že Apple prvýkrát otvára svoj systém v oblasti AI. Firma totiž umožní vývojárom, aby pristupovali k modelom AI. Apple chce takto využiť svoj rozsiahly ekosystém, aby získal výhodu oproti konkurencii. Apple má totiž ako firma tú výhodu, že má vernú používateľskú základňu a relatívne stabilné tržby a zisky. AI teda nie je rozdielovou vecou, ktorá by firme spôsobila krátkodobo problémy. Z dlhodobého pohľadu však zaostanie Applu môže byť vecou, ktorá ukazuje spomaľujúcu sa schopnosť inovovať.
Reálne však môže nastať ešte aj situácia, kedy sa ukáže, že obrovské investície do AI zo strany konkurenčných firiem neboli efektívne vynaložené peniaze, a že AI nie je ešte v štádiu, kedy by dokázala významnejšie prispievať k ziskovosti firiem. Apple namiesto veľkých investícií pristupuje k tomu, že vo forme dividend či spätných odkupov akcií vracia akcionárom ročne zhruba 100 miliárd USD. V tejto chvíli teda môžeme s istotou povedať, že Apple oproti konkurencii neprináša v oblasti AI nič nové. To, či to však bude alebo nebude problém uvidíme zrejme až časom. Pokojne sa nakoniec môže ukázať, že prístup Applu bude z finančného pohľadu lepší, než ako prístup ostatných technologických spoločností.
Autor: Tomáš Vranka, analytik finančných trhov XTB