IUR hodnotí Programové vyhlásenie vlády

15.05.2020

Developeri, štátna správa, samospráva, ale aj bežný sused vedľa vyrastajúcej stavby majú jednu vec spoločnú. Všetci už roky nahlas upozorňujú na potrebu prijať nový „stavebný zákon“. Predchádzajúce vlády sa o novú legislatívu roky usilovali, žiaľ, bez úspešnej koncovky.  

Musíme uznať, že programové vyhlásenie vlády prináša novú nádej aj v stavebnej oblasti. V časti územné plánovanie, výstavba a stavebníctvo si stanovuje skutočne ambiciózne ciele. Pripraviť a schváliť nové kvalitné stavebné predpisy „zodpovedajúce potrebám  21. storočia so zreteľom na zjednodušenie a urýchlenie výstavby a v neposlednom rade nastolenia  transparentnosti v tejto oblasti“ je vypočutím želaní všetkých zúčastnených.

Mimoriadne pozitívne vnímame aj termín urobiť tak do jesene 2020. Z podrobnejšieho preštudovania zámerov v oblasti územného plánovania  a výstavby je zrejmé, že nepôjde len o „doladenie“  aktuálneho zákona, ale o legislatívu úplne novú.

Je dobré, že si programové vyhlásenie osvojilo viaceré názory odborných kruhov, ktoré zaznievali pri príprave predchádzajúcich návrhov legislatívy. Určite to pomôže odbornejším a transparentnejším konaniam. Za významné, však možno považovať, že programové vyhlásenie vlády jasne deklarovalo tak dlho požadovanú systémovú zmenu v štátnej správe.

Prirodzene, zásadné zmeny legislatívneho rámca sa dotknú aj organizácie výkonu územného plánovania a povoľovania výstavby, tak ako to uvádza programové vyhlásenie. Po rýchlom prijatí novej legislatívy bude nevyhnutné vytvoriť prechodné obdobie na nastavenie systému a preškolenie ľudí.

Levoča

Ilustračné foto: Pixabay.com

Digitalizácia stavebných konaní

Termín plnej digitalizácie stavebného konania najneskôr do novembra 2021 nám dáva jasnú predstavu, kedy nová legislatíva nadobudne účinnosť. V tomto smere je potrebné vládu pochváliť, a nie len pre trúfalo stanovené termíny. Zásadný rozdiel oproti návrhom pripravovaných v predchádzajúcim obdobiam je totiž jasný zámer od začiatku pripraviť legislatívu optimalizovanú na digitalizáciu procesov. Jednou zo slabín predošlých návrhov bola skutočnosť, že aj keď boli pripravované tak, aby digitalizáciu umožňovali, stále museli byť realizovateľné obvyklým papierovým spôsobom.

Programové vyhlásenie v tejto časti priamo uvádza „nutné zefektívnenie procesu EIA a jeho  nastavenie na medzinárodný štandard vyspelých krajín“.  Načrtnutý proces prípravy stavieb od procesu EIA až po moment, kedy je možné stavbu realizovať,  predstavuje zásadné zmeny oproti dnes existujúcemu systému.

Také nastavenie procesov, ktoré výrazne eliminuje možnosť obštrukcií, pri súčasnom  posilnení všetkých aktérov motivovaných k aktívnej a konštruktívnej súčinnosti, jednoznačne hodnotíme ako ideálne.

Nájomné bývanie

Programové vyhlásenie sa logicky zaoberá aj bývaním, resp. rozšírením dostupného bývania. Nastavenie systému analyzovania potrieb, plánovania, povoľovania a výstavby dostupného bývania bude niečo, s čím Slovensko od pádu socializmu nemá reálnu skúsenosť. Pozitívne vnímame aj zámer vytvoriť také podmienky, aby sa do výstavby nájomného bývania zapájali obce, ako aj súkromný sektor.

Vládny program je v oblastiach územného plánovania, výstavby a bývania mimoriadne ambiciózny. Odvážne ciele majú ale svoje opodstatnenie a dúfame, že sa ich podarí z veľkej časti naplniť. Podiel stavebníctva a činností v oblasti nehnuteľností predstavoval v roku 2018 14,2 % HDP. Podpora tohto sektora bude preto v nasledujúcom období mimoriadne dôležitá.

Inštitút urbánneho rozvoja, ako mimovládny orgán zastupujúci významných aktérov stavebného odvetvia na Slovensku, je pripravený pridať ruku k dielu a byť objektívne nápomocný pri príprave nových právnych úprav. Spolu pracujme pre lepšie bývanie a urbánny rozvoj.

Zdroj: IUR

Prieskum

Top ponuky