Riešenia skladových a odkladacích priestorov

11.04.2013

Odkladacie priestory v skladoch sa zvyčajne  výrazne líšia od odkladacích priestorov v kanceláriách. Väčšina klientov nám architektom totiž nekladie podmienky na reprezentatívnosť skladových priestorov. Istá organizácia a poriadok sú však aj tu nevyhnutné pre budenie dojmu profesionality firmy. Oprávneného či neoprávneného.

Organizovaný sklad ako základ efektívnej logistiky

Človek nikdy nevie kedy klient či obchodný partner príde „na výzvedy“. Schopnosť udržiavať usporiadaný a čistý sklad svedčí o organizovanosti a disciplíne firmy. V každom prípade, v týchto priestoroch zväčša vyhráva funkčnosť nad dizajnom. Kovové regály sú veľmi ekonomickým a hygienickým riešením skladových priestorov. Unesú veľkú záťaž, sú variabilné a pevné. Dajú sa zakúpiť na časti, pričom ich montáž a demontáž bývajú  jednoduché. V prípade častého premiestňovania regálov alebo  ich pridávania sú výbornou  voľbou. Ak nastane požiadavka na uzamykateľnosť sú vhodnou alternatívou kovové boxy. Pri veľkoskladoch je praktickým riešením uloženia tovaru paletový systém. Výhodou je ľahká manipulácia, čo pomáha efektívnej  logistike.

Kam s neporiadkom v kanceláriách

Furnier 1Odkladacie priestory v kanceláriách slúžia na uľahčenie a sprehľadnenie práce pre zamestnancov, ako aj na udržiavanie reprezentatívneho poriadku pre klientov. Príklady a rozmery úložných systémov si môžeme uviesť  na značke kancelárskeho nábytku BN Office Solution. Je to výrobca s typovými prvkami, ale aj s možnosťou vyhotovenia na mieru. To je pre nás architektov a interiérových dizajnérov dôležitejšie ako soľ.

Asi najčastejšie využívaným odkladacím priestorom v kancelárii je kontajner. Tie sa štandardne vyrábajú v dvoch variantoch. Mobilné kontajnery s výškou cca 60 cm sú vhodné na zasunutie pod stôl a pevné s výškou 72 cm sú so stolom priamo zarovnané. Mobilné sa využívajú najmä v malých kanceláriách, pretože sú premiestniteľné a nezaberajú priveľa priestoru.

Pridaná hodnota vysokých a pevných kontajnerov spočíva v predĺžení pracovnej plochy stola minimálne o štedrých 43 cm. Samozrejme, pokiaľ ich máte prisunuté k stolu. Podľa potreby a ceny si môžete dokonca zvoliť aj typ zásuviek -  zásuvky na ceruzky, zásuvky štandardné, zásuvky na závesné dosky. Iná možnosť je zvoliť si 80% alebo 100% výsuv. Rovnako sa dá určiť aj typ kovania, a teda zakomponovania napríklad tichého zatvárania s brzdou.

Furnier 2Výhodami kontajnerov sú príručnosť, uzamykateľnosť a hlavne praktickosť. Je to predsa malá skrinka určená na ukrytie veľkého množstva malých vecí. Inak povedané, prvá pomoc pred neporiadkom na stole.

Pred preplneným stolom vás vie zachrániť aj tzv. Orga Tower. Tento úzky typ kontajnera (od 17 cm do 40 cm) sa napevno integruje k stolu a nahrádza tak jednu časť stolovej podnože. Vyrábajú sa nižšie aj vyššie verzie, a to nielen do výšky stola. Sú veľmi prehľadné, nakoľko fungujú na princípe vysunutia jedinej zásuvky s poličkami. Do Orga Toweru si viete navoliť rôzne rozdeľovače, odkladacie boxy, „ceruzkovníky“ či úchyty na závesné dosky.

Najčastejším odkladacím priestorom sú samozrejme skrinky a komody. BN Office Solution využíva na označovanie výšky skriniek praktický systém OH (z nemeckého „Ordner Höhe“ = výška šanóna). Podľa počtu OH uvedenom pri jednotlivých skrinkách (1,2,3,.. OH) je nám jasné, koľko políc s vertikálne položenými šanónmi obsahuje, pričom do jednej police sa na výšku zmestí iba jeden šanón.

Týka sa to otvorených skriniek, skriniek s dvierkami (krídlovými či posuvnými, sklenenými či drevenými), s kovovou žalúziou aj nadstavcov nad skrinky. Toto označenie sa nevyužíva pri zásuvkových, závesných alebo kombinovaných skrinkách.

BN Office Solution využíva aj výraz „side boards“, čo sú kombinované mobilné skrinky. Rovnako mobilné sú aj polyfunkčné vozíky „caddy“.

Furnier 3Caddy má vo svojej hornej časti odkladaciu policu a v spodnej uzamykateľný priestor na skladovanie dokumentov. Jeho výška je prispôsobená stojacemu človeku, nakoľko sa často využíva napríklad na položenie prenosného počítača alebo monitora pri prezentáciách. V prípade takejto mediálnej verzie má Caddy zakomponovaný aj jednoduchý systém na vedenie káblov.

Okrem skriniek sa v kanceláriách na odkladanie takmer vždy využívajú police a policové regály. Výhodou (otvorených či zatvorených) je ich variabilnosť. Vďaka možnosti vyhotovenia na mieru sa týmto riešením dokážu priamo naplniť potreby kancelárie. Druhou výhodou je ich relatívna plytkosť. 

Sú určené na knihy, dokumenty a šanóny tak, aby z miestnosti „neukrajovali“ priveľa miesta. Za spomenutie stoja aj praktické police na tlačiareň či závesné systémy na počítač.

Hoci otvorené policové systémy oproti zatvoreným zaberajú minimum priestoru, ich nevýhodou je  možné skĺznutie do viditeľného „neporiadku“. Považovali by ste firmu za reprezentatívnu, keby ste v jej kanceláriách nachádzali samú špinu a pohádzané dokumenty? Každému sa občas stane, že nemá čas upratať. Preto sa treba zamyslieť nad uzatvorením aspoň časti takejto „výstavky“.

Výstava neporiadku“ hrozí aj pri úložných systémoch určených na oblečenie. Ťažko vás bude reprezentovať jedinečný dizajnový vešiak či vešiaková stena, pokiaľ budú zahádzané kabátmi. Odporúčame zaobstarať si aspoň malú šatníkovú skriňu pre zamestnancov a nechať systémy na otvorené vešanie pre návštevy.

Furnier 4

Bezpečné ukladanie

Nezabudnime na úložné priestory, ktoré okrem odkladacej funkcie spĺňajú aj tú bezpečnostnú - sejfy a trezory. Aký je medzi nimi rozdiel? Sejf je zvyčajne uzamykacia jedno alebo dvojplášťová skrinka, poskytujúca len základnú ochranu. Hoci je cenovo dostupnejšia, využíva sa zväčša iba na ochranu menej hodnotných dokumentov a objektov. Na rozdiel od sejfov sú trezory dvojplášťové, s trojstranným uzamykacím mechanizmom. Každý trezor je označený certifikátom bezpečnostnej triedy, čím sa prezentuje jeho stupeň odolnosti voči vlámaniu či ohňu. Sejfy bývajú voľne stojace, naopak trezory sa kotvia do nábytku, podlahy alebo steny.

Doplnkové úložné priestory

Na záver spomeňme príklady doplnkových úložných priestorov. Sú síce druhoradé, avšak napriek tomu život uľahčujúce. Príkladom sú  nástenky na odkladanie a vystavovanie dôležitých pripomienkových lístkov alebo o malé organizačné boxy, ktoré si môžete zavesiť na stolové panely. Veľkými pomocníkmi, ktoré zabezpečia skutočne úhľadný poriadok v nekonečnej spleti káblov, sú  vodorovné a zvislé káblové kanály. Aj detaily urobia rozdiel.

Foto: BN Office Solution
 

Mgr. Barbora Šablová
Marketingová manažérka v spoločnosti SKYFORM, s. r. o. (www.skyform.eu) Barbora Šablová absolvovala kurz interiérového návrhárstva ešte počas štúdia strategického manažmentu na Univerzite Komenského v Bratislave. Od roku 2010 pracuje v oblasti zariaďovania interiérov a distribúcie nábytku. V štúdiu SKYFORM má na starosti najmä marketing a predaj.
Prieskum

Top ponuky