Ste kancelársky mierotvorca alebo provokatér?

09.12.2019

Ste mierotvorca, alebo sa vám viac darí vyprovokovať iných, aby sa pustili do práce a dokončili to, čo majú? Ste osoba, ktorá chce, aby sa všetci cítili vítaní, alebo ste skôr človek, ktorý vyzýva členov tímu, aby urobili niečo, čo sa zdá byť nemožné? Boli sme zvedaví na to, ktorá z týchto dvoch možností zefektívňuje lídrov a ktorá by im pomohla dosahovať lepšie výsledky. Vypracovali sme hodnotenie, podľa ktorého sa meria výkonnosť lídrov v týchto dvoch oblastiach.

Mierotvorcovia

Mierotvorcovia sú vysoko motivovaní riešiť konflikty a zabezpečiť, aby všetci pracovali spolu. O ostatných členov v tíme prejavujú svoj úprimný záujem a zostávajú s nimi v kontakte ohľadom pracovných problémov a ich riešení. Snažia sa, aby zapojili seba aj iných a usilovne pracujú na tom, aby sa všetci cítili byť aktívnymi členmi fungujúceho tímu.

Provokatéri

Provokatéri nabádajú ostatných, aby urobili všetko, čo je v ich silách na dosiahnutie svojho cieľa. Stávajú sa majstrami nových projektov alebo programov. Vedia, ako vyjednávať, presviedčať a povzbudzovať ostatných. Majú odvahu robiť zmeny, ktoré zlepšia chod firmy.

Zenger Folkman mal podrobné údaje o osobnom hodnotení od viac než 85000 lídrov. Z tejto skupiny sme identifikovali 8 010 lídrov, ktorí boli nadpriemerne ohodnotení ako mierotvorcovia, ale podpriemerne ohodnotení ako provokatéri. Potom sme identifikovali lídrov, ktorí boli nadpriemerne ohodnotení ako provokatéri, ale podpriemerne ako mierotvorci. V tomto prípade sme určili 8 045 lídrov. V poslednej vytvorenej skupine boli lídri, ktorí dosiahli viac než 75 percent v obidvoch schopnostiach. Táto skupina bola väčšia. Spolu 12 565 lídrov.

päsť

Foto: Pixabay.com

Ktorý líder je efektívnejší?

Najskôr sme sa pozreli na našu databázu osobných ohodnotení a porovnali výsledky provokatérov a mierotvorcov. Použitím celkového indexu efektívnosti lídrov (priemer všetkých vzorcov správania v prieskume) sme zistili iba malý rozdiel medzi efektívnosťou vo všetkých indikátoroch. Ale medzi hodnotením manažérov a kolegov v porovnaní s priamou spätnou väzbou boli významné rozdiely. Manažéri a kolegovia hodnotili provokatérov podstatne pozitívnejšie, zatiaľ čo priama spätná väzba hodnotila oveľa pozitívnejšie mierotvorcov. Keď sme dodatočne u týchto lídrov vyhodnotili aj priame spätné väzby, zistili sme, že mierotvorci mali 50 percent a provokatéri 47 %. Aj keď bol tento rozdiel malý, štatisticky bol veľmi významný.

Graf

Profily vodcovstva

Mierotvorcovia a provokatéri vynikali úplne inými vlastnosťami. Tieto dve skupiny boli ohodnotené ako podstatne efektívnejšie vďaka svojim vlastnostiam nižšie.

Profil mierotvorcu

  • Čestnosť a bezúhonnosť – ctia si svoje záväzky, prejavujú sa v tom, že dodržia slovo a splnia to, čo sľúbili.
  • Školenie iných – sú zručnejší v koučovaní a v poskytovaní spätnej väzby. Ostatní cítili, že títo lídri sa úprimne zaujímajú o ich osobný a kariérny rast.
  • Komunikácia – pomáhajú ostatným pochopiť, ako svojou prácou prispievajú k podnikaniu firmy. 
  • Dôvera – dôverujú im všetci členovia pracovnej skupiny a veria aj ich dobrému úsudku.
  • Vyžiadajú si spätnú väzbu a konajú podľa nej – vyhľadávajú spätnú väzbu a vyvinú úprimné úsilie na to, aby sa zmenili.

Profil provokatéra

  • Inovácia – povzbudzujú ostatných, aby zvážili nové prístupy a uznali potrebu zmeny.
  • Externé zameranie – prinášajú do firmy dôležité informácie zvonku a lepšie rozumejú potrebám zákazníkov.
  • Strategická perspektíva – pomáhajú ostatným pochopiť víziu a ciele firmy.
  • Riešia problémy – očakávajú a rýchlo reagujú na problémy. Taktiež dokážu objaviť nové trendy a zaznamenať potenciálne problémy.
  • Dosiahnutie a prekonávanie cieľov – sú schopní presvedčiť členov tímu, aby sa odhodlali dosiahnuť náročné ciele a nastavili si vysoké štandardy pracovnej výkonnosti.
  • Prevezmú iniciatívu – sú ochotní ísť nad rámec toho, čo sa od nich očakáva.

Mnohí vodcovia sa prikláňajú k jednému alebo druhému z týchto dvoch prístupov. V mnohých prípadoch sa niektorí lídri domnievajú, že ideálny líder je buď mierotvorca alebo provokatér. Zatiaľ čo si väčšina ľudí cení zainteresovanosť a ohľaduplnosť mierotvorcu, uznávajú aj schopnosť provokatérov vyprovokovať ľudí tak, aby dosiahli také ciele, ktoré by si sami nikdy nevymysleli. Tí najlepší lídri zvládajú výborne obidva prístupy. V našej vzorke malo nadpriemerné hodnotenie z obidvoch prístupov 33% z 85 911 lídrov. 15% lídrov dosiahlo najlepšie výsledky na najvyšších priečkach v obidvoch prístupoch. Lídri sa môžu k jednému prístupu prikláňať viac než k tomu druhému, ale podstatný je účinok toho, že zvládajú obidva prístupy dobre,  ako to dokazuje nasledujúci graf nižšie. Ak je líder nadpriemerný v obidvoch prístupoch, zvyšuje to jeho osobné ohodnotenie celkovej efektívnosti lídrov na 79 % a to, že je v najvyšších priečkach v obidvoch prípadoch, zvyšuje jeho schopnosť vodcovstva na 91 %.

Graf

Staňte sa zručným v obidvoch prístupoch

Väčšina ľudí preferuje používať viac jednu ruku než tú druhú. To je prirodzená tendencia. Ľudia bezpochyby uprednostnia jednu zo spomenutých schopností viac než tú druhú, ale lídri, ktorí zvládnu dobre obidve, sú oveľa efektívnejší. Líder nemusí byť rovnako zručný v obidvoch. Ak je jedna zo schopností nadpriemerná a tá druhá podpriemerná, potom ste predurčení byť priemerným vodcom. Zistite, na čom ste. Spýtajte sa svojich kolegov: „Som mierotvorca alebo provokatér?“ Jednoduchý spôsob, ako rozbehnúť proces sebazdokonalenia je identifikovať lídra, o ktorom viete, že je v jednej z týchto oblastí veľmi schopný, a požiadať ho o radu. A potom to môžete celé posunúť o krok ďalej a požiadať ho, aby bol vaším koučom.  

Autor: redakcia Kancelarie.sk, Pôvodný autor: Joseph Folkman, Zdroj: Forbes.com

Podobné články

  1. Pod lupou: Od AB Kozmetiky až po ABCamp
  2. Pod lupou: Od AB Kozmetiky až po ABCamp
  3. CBRE: Aká bude budúcnosť kancelárskych nehnuteľností?
  4. CBRE: Budúcnosť kancelárskych nehnuteľností praje práci na diaľku, technológiám
  5. Ako COVID-19 ovplyvní budúcnosť pracovných miest?
  6. Ako COVID-19 ovplyvní budúcnosť pracovných miest?
  7. Väčšina spoločností chce postupovať
  8. CBRE Global Survey Solutions: Návrat do kancelárií
  9. Budúcnosť kancelárií: Dizajnové trendy kancelárie v roku 2020
  10. Budúcnosť kancelárií: Dizajnové trendy kancelárie v roku 2020
  11. Pod lupou: EINPARK Offices ašpiruje na LEED PLATINUM
  12. Pod lupou: EINPARK Offices ašpiruje na LEED PLATINUM
  13. Agilné kancelárie znižujú prevádzkové náklady
  14. Agilné kancelárie znižujú prevádzkové
  15. 5 dôvodov, prečo sú malé konferenčky perfektný priestor pre spoluprácu
  16. 5 dôvodov, prečo sú malé konferenčky perfektný priestor pre spoluprácu
  17. Ultra-nízkoenergetická kancelárska budova v Piešťanoch
  18. Ultra-nízkoenergetická kancelárska budova v Piešťanoch
  19. Sťahujete sa do novej kancelárie? Nerobte tieto IT chyby
  20. Sťahujete sa do novej kancelárie? Nerobte tieto IT chyby
  21. Bratislava Research Forum zverejňuje
  22. BRF: Kancelársky trh za 1. štvrťrok 2018
  23. BRF: Kancelárske priestory za 3.Q 2017
  24. BA Research Forum zverejňuje svoje výsledky
  25. BRF: Kancelárske priestory za 2.Q 2017
  26. Bratislava Research Forum zverejňuje
  27. Kancelária, ktorá priláka ľudí
  28. Kancelária, ktorá priláka ľudí
  29. Farba roka 2017 v kancelárii
  30. Farba roka 2017 v kancelárii
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky