AI a pracovné miesta

19.06.2019

Podľa prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť VMware, predné inovátor v oblasti podnikového softvéru, so 43% spotrebiteľov vo vybraných krajinách EÚ nedomnieva, že kvôli umelej inteligencii (AI) stratí prácu, naopak očakávajú, že nové technológie prinesú lepšie pracovné príležitosti ( 35%).

Prieskum medzi viac ako 5 000 spotrebiteľmi z krajín EÚ ukazuje, že pozitívne vnímanie vplyvu novo vznikajúcich technológií na budúcnosť trhu práce zodpovedá ich vplyvu na dnešný každodenný život. Väčšina respondentov (53%) sa domnieva, že technológia ako umelá inteligencia, internet vecí a blockchain umožňujú kvalitnejšiu a zaujímavejšiu interakciu s firmami, s ktorými vstupujú do kontaktu, a 50% očakáva, že technológia pomôžu riešiť problém znečisťovania životného prostredia a klimatických zmien.

AI

Ilustračné foto: Pixabay.com

Pozitívne postoje pretrvávajú napriek určitej neistote. Spotrebitelia často nevedia, čo sa skrýva za najnovšími technológiami, ktoré užívajú (50%) alebo kto má skutočne prístup k ich osobným údajom (69%). Päťdesiat osem percent respondentov podozrieva firmy alebo organizácie, že sledujú či zaznamenávajú ich aktivity na digitálnych zariadeniach.

K disruptívnymi technológiám u financií pristupovať s opatrnosťou

Disruptívne technológie ako AI, IoT a blockchain ovplyvňujú všetko od maloobchodu cez cestovný ruch po osobné financie. V tejto súvislosti prieskum odhaľuje jednoznačný predel medzi tým, čo spotrebitelia sú a nie sú ochotní akceptovať. Respondenti by napríklad súhlasili so zasielaním informácií a rád do svojho mobilného telefónu v reálnom čase pri vyberaní produktu v kamennej predajni (65%) as užívaním technológií na získavanie informácií o cestnej premávke kvôli možnosti aktívnej voľby trasy pri ceste domov alebo do práce (69%) . Takmer štvrtina (23%) by dokonca dovolila firmám experimentovať s novými technológiami s cieľom zlepšovať zákaznícke služby, aj keby takéto systémy na prvýkrát nefungovali na 100%.

Čo sa však o riadenie osobných financií, iba sedem percent opýtaných by zverilo kontrolu nad svojimi prostriedkami umelej inteligencii, hoci by tak bolo možné sporiť rýchlejšie. A 65% je znepokojené alebo sa bojí toho, že by ich banka mala prístup k úplným a presným informáciám o ich každodennom živote, vrátane nákupných zvyklostí, stravovacích návykov, dochádzanie a cestovanie, aj keby to znamenalo lepšiu správu ich finančných prostriedkov.

Osveta je nevyhnutná - firmy musia konať

Obavy môžu čiastočne prameniť z neznalosti, kedy 45% spotrebiteľov sa mylne domnieva, že AI "je robot", namiesto super výkonných výpočtových systémov využívaných k zlepšovaniu služieb a skúseností. Polovica opýtaných pripúšťa, že nemá dostatok informácií o technológiách ako AI, IoT alebo blockchain. Takmer dve tretiny (64%) respondentov nemajú dojem, že firmy a stať dostatočne informujú o tom, aké technológie a ako užívajú. Firmy sa musia aktívne angažovať, aby udržali záujem a nadšenie spotrebiteľov: 53% respondentov totiž očakáva, že im pomôžu lepšie porozumieť novým technológiám.

"Firmy musia konať. Dospeli sme k novej digitálnej hranicu, kedy rozvíjajúce sa technológie umožňujú vznik inovatívnych ponúk, zlepšovanie služieb zákazníkom a v dôsledku rast výnosov, "hovorí Eliška Jirovská, Country Manažérka VMware pre Českú republiku a Slovensko. "Aby však firmy dokázali týchto nových možností využiť, musí zabezpečiť, aby s nimi boli spotrebitelia na jednej lodi, a posilňovať dôveru a transparentnosť ohľadom využitia nových technológií. Jedine vtedy možno plne využiť možnosti softvéru a vybudovať digitálne základy, ktoré budú podporovať aplikácie, služby a skúsenosti, ktoré menia svet. "

Zdroj:VMware

Prieskum

Top ponuky