IUR: Mýty o stavebných zákonoch (3.)

28.02.2022

IUR vysvetľuje mýty o nových stavebných zákonoch: Boli písané v prospech developerov? Inštitút urbánneho rozvoja sa rozhodol nesprávne interpretácie novej stavebnej legislatívy uvádzať na pravú mieru. Posledná časť série vysvetľovaní mýtov o nových stavebných zákonoch je zameraná na zodpovedanie otázok, či zákony mohli byť písané v prospech developerov.

Ilustračné foto: Sang Hyun Cho z Pixabay

Ilustračné foto: Sang Hyun Cho z Pixabay 

Mýtus: Zákon uprednostňuje developerov, lebo počíta s možnosťou, že developer môže na svojom pozemku navrhovať zmenu územného plánu.

Áno, táto možnosť v novom zákone je. Je ale aj v tom aktuálnom, kde zákon hovorí, že orgány územného plánovania obstarávajú územnoplánovaciu dokumentáciu aj z podnetu fyzických alebo právnických osôb. Orgán územného plánovania (napr. obec) môže požadovať čiastočnú alebo úplnú úhradu nákladov za obstaranie územnoplánovacej dokumentácie od fyzických osôb alebo právnických osôb, ktorých výhradná potreba vyvolala obstaranie územnoplánovacej dokumentácie.

Nový zákon hovorí:

„Obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie je činnosť orgánu územného plánovania, ktorú vykonáva prostredníctvom odborne spôsobilej osoby, na zabezpečenie územnoplánovacích podkladov, územnoplánovacej dokumentácie vrátane jej zmien najmenej raz za štyri roky na zabezpečenie správy o stave územnoplánovacej dokumentácie, z vlastného podnetu alebo z podnetu fyzickej osoby alebo právnickej osoby. Obec vydáva súhlas a poskytuje súčinnosť fyzickej osobe a právnickej osobe, ktorá má záujem v území a má vlastnícke právo alebo iné právo k pozemkom na území alebo môže mať iné právo k pozemkom na území za predpokladu splnenia podmienok podľa osobitných predpisov, 5) pri obstarávaní a spracovaní územnoplánovacích podkladov a návrhu zmien a doplnkov územného plánu obce alebo návrhu územného plánu zóny vrátane jeho zmien a doplnkov, na ktorých obstaranie obec udelila súhlas.“

„Inak povedané, po novom bude môcť developer pripraviť návrh zmien a doplnkov územného plánu za predpokladu, že s tým bude obec súhlasiť,“ vysvetľuje Juraj Suchánek, výkonný riaditeľ IUR a dodáva: „Samozrejme, aj takto pripravený návrh musí schváliť zastupiteľstvo. Zákon teda neprináša žiadne obmedzenie právomocí obce, ani ohrozenie jej kompetencií pri rozhodovaní o územnom pláne.“

Mýtus: Vravia, že zákon je písaný ako pre developerov, je v ich prospech?

V prvom rade, dnes platný stavebný zákon sa rozdelil na dva zákony. V prvom zákone o územnom plánovaní má developer rovnaké postavenie ako hociktorá fyzická alebo právnická osoba. Tento zákon je, ako názov hovorí, práve o dlhodobo zanedbávanom územnom plánovaní.

Pre občanov je tu najdôležitejšia úroveň obce, kde je územné plánovanie ich originálnou kompetenciou. Fyzická či právnická osoba môže (oproti súčasnému zákonu) za súhlasu obce a v súčinnosti s obcou pripraviť návrh zmien územného plánu. „Ten však musia schváliť poslanci, takže neexistuje priestor pre obchádzanie obce a developer si nemôže presadiť samostatne nič, s čím obec nesúhlasí,“ hovorí J. Suchánek.

Druhým je zákon o výstavbe, ktorý, zjednodušene, rieši najmä procesy spojené s povoľovaním stavieb. „Je jedno či stavia občan garáž na dvore, svoj rodinný dom, alebo či stavia developer bytovku alebo kancelársky komplex. Každý si je pred zákonom rovný,“ apeluje J. Suchánek.
Samozrejme, väčší dôraz a zvýšenú kontrolu kladie zákon na povoľovanie väčších stavieb. „Dobrý stavebný zákon má byť napísaný tak, aby každý stavebník jasne vedel ako postupovať a aké podmienky musí splniť, aby jeho stavba mohla získať potrebné povolenie. Zároveň musí vytvárať priestor, aby každý sused jasne vedel ako sa ku stavbe môže vyjadriť a s kým budú jeho pripomienky prerokované,“ pripomína J. Suchánek.

Rovnako ako sa vyvíja naša spoločnosť, si uvedomujú svoju zodpovednosť aj štandardní developeri. Preto väčšina z nich súhlasí s návrhom zákona, ktorý jasne definuje procesy, ako aj účastníkov konania. Nie je to ale súhlas bez pripomienok, ani bez obáv.

„Zákon sa ešte bude upravovať v NRSR a aplikácia nového zákona určite prinesie aj svoje detské choroby‘. Každý sa bude musieť naučiť, ako to bude po novom. Napríklad developer si už nebude môcť dovoliť postaviť stavbu inak, ako bola povolená. Dodatočné povolenie nebude možné, len jej odstránenie,“ varuje J. Suchánek.

Digitalizácia konaní umožní ľahkú kontrolu stavebným úradom a úplne vylúči rôzne špekulácie, o ktoré sa mohli neseriózni developeri pokúšať.
V poslednej dobe zažívame výrazný rast cien bytov, najmä vo veľkých mestách. Dôležité dokumenty na úrovni štátu, ale napríklad aj Bratislavy, jednoznačne hovoria o nízkom počte bytov. „Z bytov sa stal nedostatkový tovar a jeho cena prirodzene rastie. Tento deficit sa ale nedá vyriešiť inak, ako výstavbou. Každej výstavbe však predchádza povoľovací proces. Práve preto je potrebný nový zákon, ktorý bude rešpektovať práva naozaj všetkých. Tak práva štátu, obcí, občanov, ako aj práva majiteľov pozemkov a stavebníkov,“ pokračuje J. Suchánek.

Progresívne riešenie

Po dlhých rokoch čakania a viacerých pokusoch o prípravu nového stavebného zákona budú nové návrhy prerokovávané v NR SR. „Aj keď nového zákona sa z rôznych dôvodov obávajú mnohí (aj developeri), dáva nám reálnu šancu prijať progresívne riešenie, ktoré sa môže v budúcnosti dolaďovať podľa skúseností z praxe. Svojim potenciálom návrhy násobne prekonávajú aj alternatívne možnosti, ako sú rôzne novely dnes platného zákona. Tie by mohli dať možnosť urobiť čiastkové zlepšenia, ale nemohli by prekročiť archaické limity nastavené už v roku 1976,“ uzatvára Juraj Suchánek.

Zdroj: IUR

Prieskum

Top ponuky