Tuzemské firmy dlhodobo trápi nedostatok IT expertov. Na trhu práce ich podľa odborníkov chýbajú tisícky, a tak sa podniky potenciálnym zamestnancom snažia vychádzať čo najviac v ústrety. Okrem mzdy, ktorá je u IT profesií nadštandardná, sa zameriavajú aj na maximálnu flexibilitu. Programátori a ďalší odborníci na informačné technológie tak môžu napríklad pracovať odkiaľkoľvek bez nutnosti navštevovať kanceláriu.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Analytikov a vývojárov softvéru je na tuzemskom pracovnom trhu dlhodobo nedostatok. Podľa odhadov odborníkov ich chýbajú tisícky a firmy tak majú problémy s obsadzovaním vypísaných pozícií. Minuloročná analýza Českého štatistického úradu uvádza, že zatiaľ čo v roku 2016 malo 67 % firiem voľné IT pozície, ktoré bolo ťažké obsadiť, počas dvoch rokov tento podiel vzrástol o ďalších 8 percentuálnych bodov.
Súčasnej situácii potom podľa ČSÚ pravdepodobne výrazne nezmení ani posily čerstvých absolventov a študentov ICT odborov vysokých škôl. "Popularita týchto odborov je v čase viacmenej stabilný. Podiel ich študentov a absolventov na celkovom počte všetkých študentov VŠ sa za posledných päť rokov nijako výrazne nezmenil, ale vzhľadom k tomu, že na vysokých školách teraz študujú a absolvujú početne slabšie ročníky, tak aj cez stabilné percentuálne zastúpenie celkový počet študentov a absolventov ICT odborov klesá," uvádza ČSÚ v analýze.
Firmy, ktoré chcú voľné pozície obsadiť, sa tak predháňajú v tom, čo uchádzačom ponúknu. Platí pritom, že plat nie je jediným lákadlom, ktorým chcú nových zamestnancov pritiahnuť. Medzi tie čoraz častejšie patrí možnosť pracovať takmer výhradne z domu. "Firmy sú ochotné a viac otvorené hľadať riešenie, ako nastaviť spoluprácu, keď sa im uchádzač hodí pre konkrétnu pozíciu. Možnosti home office tiež samozrejme záleží na druhu pozície - či potrebuje viac spolupracovať v tíme, konzultovať s kolegami a podobne," hovorí Martina Černá z personálnej agentúry Jobs Contact.
Model permanentného home office napríklad veľmi úspešne využívajú v aplikácii SmartEmailing. "Vývojárom a ďalším IT pracovníkom ponúkame možnosť pracovať v podstate odkiaľkoľvek a, ak to ich pracovnú náplň dovolia, tak aj v akúkoľvek dennú či nočnú hodinu. To im dáva ďaleko väčšiu flexibilitu. Navyše sa nám tento model skvele hodí do našej firemnej kultúry, ktorá je založená na princípoch slobodnej firmy," popisuje Kateřina Fišerová, CEO aplikácie SmartEmailing.
V bežnej praxi sa potom Martina Černá najčastejšie stretáva s tromi modelovými situáciami. Vo väčšine prípadov sa jedná o stanovenie jedného dňa v týždni, kedy môžu zamestnanci pracovať z domu. Ďalšia je situácia, kedy vhodný uchádzač býva vo väčšej vzdialenosti od firmy a je potrebné nájsť spoločne riešenie, ako nastaviť spoluprácu. Väčšinou potom takýto zamestnanec trávi v kancelárii aspoň jeden deň v týždni. V prípade pozícií, ktoré umožňujú samostatnú prácu na projekte, je potom spravidla dohodnutý režim návštevy kancelárie jedenkrát za týždeň až dva.
"S permanentným home office sa stretávame tiež u klientov, ktorým sa ich zamestnanec sťahuje. Ak jeho pozícia umožňuje samostatnú prácu, ponúknu mu možnosť takmer plného home office. Nechcú totiž prísť o zamestnanca, ktorý je šikovný, "dodáva Martina Černá. To potvrdzuje aj Kateřina Fišerová: "Vďaka možnosti práce z domu nie je nutné pri zmene bydliska a sťahovaní napríklad z Brna, kde máme kancelárie, do Prahy hľadať náhradu."
Posledným trendom, ktorý sa v poslednej dobe viac objavuje, je využívanie rôznych čo-workingových centier a zdieľaných kancelárií. "Tieto priestory sa dnes využívajú v prípadoch, kedy firma sídli ďaleko od bydliska zamestnanca. Ľudia do nich môžu dochádzať a pracovať v blízkosti svojho bydliska, ale nie priamo doma. V tomto prípade sa zohľadňuje aj sociálny aspekt, pretože niektorým zamestnancom nemusí práca z domu vyhovovať práve s ohľadom na chýbajúce interakciu s ďalšími ľuďmi," uzatvára Martina Černá z Jobs Contact.
Zdroj: SmartEmailing