GDPR: Pozor na nové pravidlá pre zber kontaktov aj využívanie existujúcich

08.01.2018

Dátum 25. mája 2018 je pre všetky firmy, ktoré nakladajú s osobnými údajmi svojich zákazníkov či užívateľov, dňom, kedy začne platiť nové nariadenie Európskej únie o ich ochrane. Pre e-shopy a ďalších obchodníkov zavedenie takzvaného GDPR znamená najmä nové pravidlá v zbere a nakladanie s e-mailovými adresami. Novinka sa v tejto súvislosti totiž dotkne zasielanie reklamných e-mailov, newsletterov a iných obchodných oznámení, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou marketingu mnohých podnikov.

GDPR stanovuje pomerne prísne podmienky pre prácu s osobnými údajmi a ich využitie. Je však nutné poznamenať, že mnoho pravidiel pre ich použitie v e-mail marketingu platí už dnes, a pre tých, ktorí sa touto legislatívou riadi, bude začiatok platnosti nového nariadenia spojený len s drobnými problémami. Pre obchodníkov, ktorí doteraz zákon obchádzali, však bude GDPR znamenať nemalé ťažkosti.

E-mailing

Ilustračné foto: Pixabay.com

"Obchodníci budú musieť byť vo vzťahu ku klientom nanovo úplne transparentní. To znamená, že ich budú musieť presne informovať o rozsahu spracúvaných údajov a ich využití. A od konca budúceho mája tak nebude možné obchodné oznámenie zasielať nikomu, kto neposkytne súhlas s využitím svojich osobných údajov - v tomto prípade e-mailovej adresy - na plnenie tejto funkcie," hovorí Kateřina Fišerová, manažérka aplikácie SmartEmailing.
Doteraz bol hojnú praxou len veľmi všeobecný súhlas so spracovaním, čo by dnes bolo v rozpore s GDPR, a to hneď v niekoľkých bodoch. Otázka k získaniu osobných údajov totiž musí byť jasná a zrozumiteľná a musí obsahovať všetky formy využitia dát. Súhlas musí byť zároveň jednoznačný a ničím nepodmienený a musí byť udelený aktívne."

Obchodníci teda budú povinní uviesť presný výpočet konkrétnych účelov, za ktorými sa dáta spracovávajú. Zároveň nesmú udelením súhlasu so spracovaním osobných údajov pre účel zasielania obchodných informácií podmieniť napríklad uzatvorením kúpnej zmluvy či odoslaním objednávky. Nesmie byť dokonca ani vložený do obchodných podmienok. Aktívny súhlas potom znamená, že políčko so súhlasom k zasielaniu obchodných oznámení musí byť prázdne a je len na užívateľovi, aby ho vedome odklikol," vysvetľuje Kateřina Fišerová.

Ako najlepšiu formu získania súhlasu odborníci odporúčajú využitie systému double opt-in, ktorý je napokon považovaný za osvedčenú prax už teraz. To znamená, že sa obchodníci nebudú spoliehať len na udelenie súhlasu prostredníctvom políčka vo formulári, ale následne si súhlas ešte nechajú potvrdiť zaslaním potvrdzovacieho e-mailu či SMS. Touto cestou sa potvrdí nielen súhlas ako taký, ale takisto aj fakt, že ho udelila oprávnená osoba - majiteľ e-mailovej schránky či telefónneho čísla.

Nesprávne získané kontakty môže zachrániť reaktivačné kampaň

Obchodníci, ktorí doteraz využívali aktívny súhlas pri zbere kontaktov, tak budú môcť po máji 2018 existujúcu databázu aj naďalej využívať. Naproti tomu tí, ktorí kontakty zbierali pomocou pasívneho či podmieneného súhlasu, dané kontakty nebudú môcť k rozoslanie komerčnej komunikácie použiť. To však neznamená, že o ne prídu nadobro." Zachrániť databázu možno napríklad prostredníctvom reaktivačné kampane, ktorá už bude podľa požiadaviek GDPR a v ktorej firmy svojich zákazníkov osloví so žiadosťou o potvrdenie súhlasu so spracovaním osobných údajov pre účel zasielania obchodných oznámení," dopĺňa Kateřina Fišerová zo SmartEmailing s tým, že ako sa GDPR blíži, bude takých kampaní pribúdať, a preto s nimi nie je dobré otáľať.

Zdroj: SmartEmailing

Prieskum

Top ponuky