Humanizácia pracovného prostredia

29.06.2015

Podobne ako iné trendy sme zo zahraničia prevzali rôzne typy kancelárskeho prostredia. Open space postupne nahrádzajú ďalšie modely vychádzajúce z aktuálnych potrieb. Pretože len v efektívnom pracovnom prostredí sú zamestnanci spokojní a podávajú požadovaný výkon. Prinášame vám prvú časť trojdielneho seriálu o efektívnom pracovnom prostredí.

Mnohé spoločnosti sa zaoberali a doteraz zaoberajú tým, ako usporiadanie kancelárskych priestorov ovplyvňuje pracovný výkon. Odhliadnuc od rôznych odporúčaní, napríklad princípov feng shui (viac na Kancelarie.sk), každý druh práce vyžaduje iný priestor. Navyše majú pracovníci aj individuálne potreby. Pracovné miesto by malo byť natoľko variabilné, aby sa potrebám čo najviac priblížilo. Humanizácia začína nastaviteľnou stoličkou, intenzitou osvetlenia a končí poskytnutím priestoru pre vlastné vyjadrenie a relax (napríklad ako uvádza portál Kancelarie.sk).

Nowy Styl Group

Ilustračné foto: Nowy Styl Group

„Pracovný priestor by mal byť riešený tak, aby zamestnancovi poskytoval dostatok miesta na zmenu pracovnej polohy a pohyb počas pracovného dňa. Zahraničné spoločnosti zariadenie pracoviska vnímajú ako motiváciu zamestnancov tráviť čas na pracovisku a podávať efektívny pracovný výkon. Realita slovenských spoločností je stále ovplyvnená šetrením. Prenajímajú si malé kancelárie, ktoré poskytujú minimálny priestor pre uplatnenie ergonomických požiadaviek a nových trendov v zariaďovaní, napr. v súčasnosti rozvíjajúci sa trend flexi floor,“ hovorí Ing. Lucia Vargová, sales manager, Nowy Styl Group.

Efektívny kancelársky priestor dokáže vďaka svojej variabitlnosti a flexibilite vyhovieť požiadavkame akéhokoľvek zamestanca, ktorý si na dané miesto sadne. "Kancelársky priestor by sa v súčasnosti už nemal prispôsobovať technike, ale práve naopak. Technické vymoženosti sú už natolko pokrokové, že nie je potrebné mať všade naťahané káble s predlžovačkami (o investíciách firiem do technológií píše portál Kancelarie.sk). Mnoho zariadení funguje cez bluetooth alebo wi-fi. Výsledkom správneho kancelárskeho stola by mal byť elegantný, ergonomicky riešený pracovný stôl s možnosťou ukrytia všetkých elektroinštalácií, nabíjačiek a zdrojov. Aj v oddychovej zóne, prípadne v kresle na recepcii môže byť súčasťou nábytku priamo integrované napájanie na nabíjačky na mobil alebo notebook.  Vsúčasnosi s trendom minimalizmu do kancelárií preniká lahkosť a jednoduchosť, využívanie variabilných nábytkových systémov a mobilných prvkov. Ťažké materiály v drevodekoroch sú nahradené bielymi, jednoduchými stolmi s rovnými subtílnymi podnožami, ktoré sú častokrát výškovo nastavitelné. Je veľmi dôležité dbať na správny výber stoličky, ktorá musí byť výškovo nastaviteľná s nastaviteľnými opierkami na ruky. Moderná,”zdravá” stolička by mala podporovať tzv. dynamický spôsob sedenia, ktorý človek dovoľuje neustály pohyb, čím predchádza nesprávnemu držaniu tela, ktoré nastáva pri sedení na bežnej stoličke," uvádza Ing. arch. Tatiana Bočkayová zo spoločnosti Furnier a na margo úložného priestoru v humanizovanom prostredí dodáva: "Úložný priestor je možné vďaka moderným technológiám minimalizovať. Archívy a sklady, v ktorých sa uchovávali papierové dokumenty sa už začínajú stávať minulosťou a nahrádza ich virtuálne úložisko. Napríklad pri clean desk systéme sa využívajú skrinky, kde si zamestnanci môžu uložiť a zamknúť  svoje osobné veci. Samozrejme, nie je to možné pri každom druhu práce a niektoré povolania, si vyžadujú mať rýchly prístup k dokumentom a dočasnú archiváciu v papierovej forme. V tomto prípade je možné použiť skrinky, ktoré opticky rozdelujú priestor a vytvárajú intímnejšiu členitosť openspace."

Zdroj: Nowy Styl Group, Furnier

Druhú časť miniseriálu nájdete tu

Tretiu časť seriálu čítajte tu

 

Juraj Púchlo, Kancelarie.sk
Komerčné nehnuteľnosti na jednom mieste

Podobné články

  1. BRF: Výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2024
  2. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 1. štvrťrok 2024
  3. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel Slovensko
  4. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel
  5. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2023
  6. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2022
  7. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  8. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  9. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  10. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  11. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  12. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  13. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  14. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  15. irmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  16. Firmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  17. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  18. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  19. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  20. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  21. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  22. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  23. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
  24. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
  25. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. Q 2022
  26. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. Q 2022
  27. Colliers: Štruktúra spotreby energie v krajinách CEE-6
  28. Colliers: Štruktúra spotreby energie v krajinách CEE-6
  29. Koľko metrov štvorcových kancelárii skutočne potrebujete?
  30. Koľko metrov štvorcových kancelárii skutočne potrebujete?
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky