Kancelária, ktorá priláka ľudí

02.08.2017

Nízka nezamestnanosť v kombinácii s rastom ekonomiky spôsobuje ľuďom vo firmách vrásky na čele. A to najmä v oddelení ľudských zdrojov. Minuli sa kvalitní ľudia, dochádzajú aj tí menej vyhovujúci. O ľudí na veľmi kvalifikovaných a seniorných pozíciách sa vedú kruté boje. Jedným z kľúčových kritérií, pre ktoré ľudia zostávajú alebo opúšťajú firmu, je pracovné prostredie.

Šmykľavky nie sú riešenie

Ako príklad úspešnej firmy, do ktorej sa zamestnanci hrnú a na každú pozíciu je dlhý poradovník, sa uvádza Google. Menej často sa hovorí o tom, že šmykľavky, kolobežky, hojdacie siete a miestnosti, kde si zamestnanci „hodia šlofíka“ patria do oblasti HR marketingu firmy. V  praxi sa takmer nevyužívajú, nakoľko ľudia sa venujú svojim projektom. Podobne údajne dopadla aj lezecká stena, ktorú si nechala do kancelárii nainštalovať istá firma na Slovensku. Nikto ju nepoužíva a slúži ako drahá dekorácia.

Debata

Ilustračné foto: Pixabay.com

Pravdou je, že zamestnanci chcú príjemné, inšpiratívne a zdravé pracovné prostredie. K zdraviu samozrejme patrí aj relax a odpočinok. Napríklad taká kuchynka. Ako nám nedávno potvrdil jeden dodávateľ kávy do kancelárií, často stačí ak je k dispozícii kvalitná káva a kvalitný kávovar a už vznikajú neformálne stretnutia, nové nápady, stmeľuje sa kolektív. Konkrétne v jednej nemenovanej IT firme len zmena dodávateľa kávy a príslušenstva pomohla ušetriť tisíce eur na prestojoch, ktoré vznikali tým, že zamestnanci chodili na kvalitnú kávu do neďalekej kaviarne. Zmena dokonca zarobila, keďže firma pribrala dve nové zákazky bez toho, aby musela najať ďalších ľudí. Jednoducho poskytla zamestnancom dôvod zostať v ofise, byť produktívnejší (možno i vďaka poriadnej káve) a nestrácať čas kávičkovaním mimo budovu.

Variabilné pracovné prostredie

Mnohé pracovné pozície si vyžadujú rôzne pracovné prostredia a áno, niekedy je vhodnejšie navštíviť s klientom kaviareň, ako rokovať v open space kancelárii. Potenciálni zamestnanci vedia, že v práci strávia väčšinu svojho dňa, a preto sa okrem platových podmienok a náplne práce zaujímajú aj o prostredie, či je dostatočne variabilné a či si budú môcť v rámci prestávok a po pracovnej dobe vybaviť aj súkromné záležitosti. Firmy sa preto prikláňajú k budovaniu activity based working, čo v praxi znamená, že ak potrebuje človek pracovať za počítačom, má k dispozícii stôl, stoličku, prípadne kóju. Ak potrebuje nerušene telefonovať, je na to určená miestnosť a takisto môže využiť formálne alebo menej formálne rokovacie miestnosti. Štandardom sú kuchynky i relaxačné miestnosti, kde sú rôzne hry, sedacie vaky alebo hojdačky.

Hojdačka

Ilustračné foto: Pixabay.com

Rôznorodosť priestorov je dôležitá i z pohľadu rôznych pracovných prístupov introvertov a extrovertov. Zatiaľ čo prvým skôr vyhovuje intímna, individuálna, hĺbavá a tichá atmosféra, druhí, teda extroverti radšej pracujú v tímoch a nevadí im open space. Žiaľ, často sa ešte v kanceláriách možno stretnúť s tým, že sú koncipované výhradne pre extrovertov, napr. tzv. hot desking, kedy zamestnanec nemá pevne pridelené pracovné miesto. Introverti sa v takomto prostredí necítia dobre, častejšie sú práceneschopní alebo pracujú z domu. Dôvodom absencií však sú aj nevhodné nastavenia vnútorného prostredia, napríklad príliš veľký chlad, teplo, nedostatok tienenia, svetla, hluk alebo nedostatočná výmena vzduchu. Štúdia Svetovej rady pre šetrné budovy napríklad uvádza až 10 % pokles produktivity v dôsledku nízkej kvality vnútorného ovzdušia. Firmy by preto mali zisťovať ako zamestnanci vnímajú prácu v kancelárii a prostredie prispôsobovať ich požiadavkám. Vyskúšajte napríklad nainštalovať prvky, ktoré tlmia a pohlcujú hluk.

Keď plat už nerozhoduje

V súčasnosti na niektorých pozíciách platy dosiahli akýsi sklený strop a firmy už musia ponúknuť niečo iné peňažnú motiváciu. Podľa prieskumu Forbes by sa dokonca viac ako tretina zamestnancov vzdala časti svojho príjmu, len aby sa cítili v práci šťastnejší a mali príjemnejšie pracovné prostredie. Okrem rôznych bonusov a firemných benefitov je rozhodujúce práve pracovisko, teda kancelária. Potenciálnych zamestnancov oslovuje dobrá lokalita, dostupnosť a občianska vybavenosť v okolí administratívnej budovy, ale aj environmentálne certifikácie budov (BREEAM, LEED, a pod.), ktoré sú predpokladom zdravšieho pracovného prostredia. Z pohľadu ergonómie až štvrtina tzv. „péeniek“ vzniká v dôsledku ochorenia pohybového aparátu, pričom z toho je 20 % spôsobené zlou ergonómiou pracovného miesta. Mnohé firmy preto vedú zamestnancov k prevencii chorôb, motivujú ich k zmene stravovacích návykov či vyššej pohybovej aktivite, ponúkajú vlastné fitness a wellness centrá a vlastné kantíny. Podľa štúdie spoločnosti Dodge Data & Analytics, si viac ako štvrtina prenajímateľov nehnuteľností myslí, že ak prostredie zvýši pracovnú a duševnú pohodu ľudí, môžu si žiadať aj vyššie nájomné. Je to logický krok, nakoľko špičkové kancelárske priestory sa prenajímajú ako prvé.

Zdroj: Business Leaders Forum, CZGBC, C&W

Juraj Púchlo, Kancelarie.sk
Komerčné nehnuteľnosti na jednom mieste

Podobné články

  1. Ženy stále zarábajú v priemere až o štvrtinu menej ako muži
  2. Ženy stále zarábajú v priemere až o štvrtinu menej ako muži
  3. Veľký mzdový prieskum Grafton: Sme stále atraktívny trh?
  4. Veľký mzdový prieskum Grafton: Sme stále atraktívny trh?
  5. Slovenky zarábali vlani v priemere o 260 eur menej ako muži
  6. Slovenky zarábali vlani v priemere o 260 eur menej ako muži
  7. Pod lupou: Od AB Kozmetiky až po ABCamp
  8. Pod lupou: Od AB Kozmetiky až po ABCamp
  9. CBRE: Aká bude budúcnosť kancelárskych nehnuteľností?
  10. CBRE: Budúcnosť kancelárskych nehnuteľností praje práci na diaľku, technológiám
  11. Ako COVID-19 ovplyvní budúcnosť pracovných miest?
  12. Ako COVID-19 ovplyvní budúcnosť pracovných miest?
  13. Väčšina spoločností chce postupovať
  14. CBRE Global Survey Solutions: Návrat do kancelárií
  15. Budúcnosť kancelárií: Dizajnové trendy kancelárie v roku 2020
  16. Budúcnosť kancelárií: Dizajnové trendy kancelárie v roku 2020
  17. Pod lupou: EINPARK Offices ašpiruje na LEED PLATINUM
  18. Pod lupou: EINPARK Offices ašpiruje na LEED PLATINUM
  19. Ste kancelársky mierotvorca alebo provokatér?
  20. Ste kancelársky mierotvorca alebo provokatér?
  21. Agilné kancelárie znižujú prevádzkové náklady
  22. Agilné kancelárie znižujú prevádzkové
  23. 5 dôvodov, prečo sú malé konferenčky perfektný priestor pre spoluprácu
  24. 5 dôvodov, prečo sú malé konferenčky perfektný priestor pre spoluprácu
  25. Ultra-nízkoenergetická kancelárska budova v Piešťanoch
  26. Ultra-nízkoenergetická kancelárska budova v Piešťanoch
  27. Sťahujete sa do novej kancelárie? Nerobte tieto IT chyby
  28. Sťahujete sa do novej kancelárie? Nerobte tieto IT chyby
  29. BRF: Kancelársky trh za 1. štvrťrok 2018
  30. Bratislava Research Forum zverejňuje
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky