14 trikov kancelárskeho dizajnu pre vyššiu produktivitu

17.08.2016

Miesto, kde pracujete, má obrovský vplyv na to, ako pracujete – na vašu schopnosť sústrediť sa (a zostať sústredený) a celkovú schopnosť byť produktívny. Takže dizajn vo vašej kancelárii, či už pracujete doma alebo vo veľkej firme, je nanajvýš dôležitý.Prečítajte si týchto 14 tipov a urobte zmeny všade, kde je to možné - či robíte v klasickej kancelárii aleho v home office. Nezabudnite, že aj malé zmeny môžu mať veľký účinok.  

Nejedná sa len o Feng Shui, ide najmä o prínos výsledkov a splnenie pracovných úloh. Podľa štúdie vypracovanej ohľadom produktivity na pracovisku je najvýznamnejším faktorom pri určení schopnosti zamestnanca sústrediť sa prostredie, v ktorom pracuje. Je dokázané, že dobre navrhnutá kancelária môže zvýšiť produktivitu až o 20 %. Ale napriek všetkým výsledkom štúdií a štatistík, takmer polovica zamestnávateľov, ktorí sa výskumu zúčastnili, nepovažuje dizajn pracoviska za dobrú firemnú investíciu.Takže, čo robiť, ak nepracujete v prostredí, ktoré produktivitu naozaj podporuje?

 

1. Osvetlenie

Ak chcete zostať sústredený a inšpirovaný k tvorbe, osvetlenie je jedným z najdôležitejších a napriek tomu aj jedným z najviac prehliadaných faktorov. Zlé osvetlenie môže zapríčiniť vyčerpanie organizmu, únavu očí, bolesti hlavy a celkovú podráždenosť. Tmavé priestory môžu byť v skutočnosti príčinou vzniku depresií. 

Ak pracujete v kancelárii vo firme:
Pravdepodobne nemôžete ovplyvniť celkové firemné osvetlenie, takže ak je to potrebné, prineste si svoje vlastné. Zvážte použitie klasických žiaroviek alebo svetelného terapeutického prístroja.

Ak pracujete z domu:
Otvorte okná a nechajte prirodzené svetlo vojsť dnu. Keď je tma, alebo počas zamračených dní vhodne rozmiestnite v rôznych častiach domu bodové osvetlenie a lampy.

Svetlo

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

2. Stôl a stolička

Už sa vám niekedy stalo, že ste si sadli k pracovnému stolu, ale zistili ste, že príliš často meníte pri sedení polohu a tak sa nedokážete sústrediť? Ak áno, potom patríte k ľuďom, ktorí si uvedomujú, aké dôležité je mať stôl a stoličku na mieru. Mnohí z nás dnes sedia väčšinu pracovného dňa a práve preto je nevyhnutné, aby ste na svojej stoličke sedeli pohodlne.

Skontrolujte týchto pár ergonomických bodov:

  • Oči by mali byť 60-90 cm od obrazovky počítača.  Horný okraj monitora by mal byť na úrovni očí alebo nižšie.
  • Nohy by mali byť na opierke na nohy alebo na podlahe.
  • Najvhodnejšia na držanie tela je stolička v mierne naklonenej kľudovej polohe, pretože najlepšie minimalizuje tlak v dolnej časti chrbta a znižuje tak tlak na chrbticu. 

Ak pracujete v kancelárii vo firme:
Požiadajte zamestnávateľa o nastaviteľnú stoličku. Prípadne si dajte vankúš za chrbát alebo pod zadok. Mnohé firmy vám poskytnú aj nastaviteľný stojan na obrazovku počítača a na klávesnicu, aby ste mali pri práci ruky a zápästia v ideálnej polohe. Zaujímavú alternatívu kancelárskeho sedenia vyvíja slovenský star-up Neseda.

Ak pracujete z domu:
Zainvestujte do slušnej stoličky alebo aspoň použite zopár vankúšov, aby sa vám sedelo pohodlnejšie. Na zvýšenie obrazovky počítača použite knihy. Používajte samostatnú klávesnicu. 

 

3. Odpadky

Áno, vaša mama mala predsa len pravdu, je dôležité, aby ste si svoju izbu upratali. Kreatívnej osobe síce môže neporiadok pomôcť niečo nové vytvoriť, nepodporuje však produktivitu alebo schopnosť sústrediť sa.

Ak pracujete v kancelárii vo firme: Keďže nemáte pod kontrolou čistotu všetkých priestorov firmy, udržujte čistotu aspoň vo svojom bezprostrednom okolí. Venujte 10 minút ráno alebo večer rovnakému rituálu: založte spracované dokumenty, upracte odpadky a z vášho dohľadu dajte do poriadku všetko, čo by vás neskôr mohlo pri práci vyrušovať.

Ak pracujete z domu: Keďže pracujete z domu, celý váš dom alebo byt je potenciálne miesto na rozptýlenie. Ak si to môžete dovoliť, najmite si profesionálnu upratovaciu službu, aby udržiavala váš domov čistý. Ak nie, vyhraďte si na upratovanie vášho domova konkrétny deň a čas. Aj na každodenné zbežné upratanie si vyhraďte rovnaký čas. A taktiež denne venujte aspoň 10 minút tomu, aby váš pracovný stôl vyzeral uprataný a čistý.

Neporiadok

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

4. Voľba farby

Všetky farby okolo nás vplývajú na našu náladu a činnosť mozgu. Vyvolávajú fyzickú aj emocionálnu odozvu. Takže vďaka výberu vhodných farieb bude mať pracovný priestor schopnosť priaznivo ovplyvniť vašu produktivitu. Napríklad, modrá farba vraj obmedzuje produktivitu. Majte teda na pamäti, že aj taká maličkosť akou je farba, môže mať ohromný účinok.

Ak pracujete v kancelárii: Prineste si z domu také predmety, ktoré sú vo farbách, ktoré vás inšpirujú a pomáhajú vám sústrediť sa. Použite pohľadnice, výstrižky z novín, vhodné sú aj farebné tapety. 

Ak pracujete z domu: Ak pracujete z domu, máte nad farbami v týchto priestoroch oveľa väčšiu kontrolu. Zvážte premaľovanie steny, alebo si na pracovný stôl či na stenu dajte doplnky vo farbe, ktorá vám pomáha sústrediť sa na to, čo práve robíte.

 

5. Teplota v miestnosti

Väčšina kancelárií udržiava teplotu v miestnosti na 18 až 25 stupňov, ale ukázalo sa, že táto teplota neprospieva produktivite zamestnancov.  Teplejšie miestnosti v skutočnosti nútia ľudí pracovať produktívnejšie.

Ak pracujete v kancelárii: Teplota v mnohých kanceláriách je riadená centrálne, takže si pre istotu prineste vyhrievač, sveter a prikrývku.

Ak pracujete z domu: Riaďte sa podľa sezóny. Otvorte okná alebo pridajte teplo na ohrievači tak, aby ste sa cítili teplo a pohodlne. Na zimu si zadovážte teplé svetre, prípadne aj ohrievač na nohy.

 

6. Vôňa v miestnosti

Rovnako ako farba, aj vôňa dokáže podstatne vplývať na našu náladu, myslenie a tým aj produktivitu. Zvážte umiestnenie vône do vášho pracovného priestoru a to najmä vtedy, keď spozorujete, že vám začínajú unikať myšlienky ďaleko od práce.

Aby ste zostali sústredení, použite tieto vône:

  • •Borovica - zvyšuje bdelosť
  • Škorica – pomáha vám sústrediť sa
  • Levanduľa - pomáha vám uvoľniť sa počas priebehu náročného pracovného dňa
  • Mäta pieporná – zdvihne vám náladu
  • Citrus (akýkoľvek ) - povzbudí a zlepší vám náladu

Ak pracujete v kancelárii: Väčšina ľudí neocení, keď prinesiete do práce novú vôňu, takže je potrebné, aby ste zvolili jemnú verziu. Vybranú vôňu alebo éterický olej si nechajte v taške alebo v šuplíku a v prípade potreby si dajte pár kvapiek na vreckovku alebo vatový tampón.

Ak pracujete z domu: Použite sviečky, vonné tyčinky alebo éterické oleje. Alebo povarte v kuchyni bylinky či korenie a naplňte svoj domov hrejivou vôňou.

Levanduľa

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

7. Úroveň hluku

Hladina hluku v pracovnom prostredí sa môže výrazne líšiť podľa veľkosti tímu, v ktorom budete pracovať, kancelárskeho dizajnu a firemnej kultúry. Ale nedajte sa pomýliť, hluk okolo vás priamo vplýva na vašu schopnosť sústrediť sa na to, čo práve robíte. Nielenže môže byť rušivý, ale môže zvýšiť aj hladinu stresu a tak je pre vás oveľa ťažšie udržať si produktivitu.

Ak pracujete v kancelárii: Prineste si slúchadlá, ktoré tlmia hluk v kancelárii a pustite si napríklad Spotify alebo Songza alebo si zvoľte zvuky na posilnenie koncentrácie, napríklad biely šum (náhodný signál s rovnomernou výkonovou spektrálnou hustotou, analógia bieleho svetla). Zistite, či má vaša firma k dispozícii tiché miestnosti pre prípad, že sa potrebujete na niečo maximálne sústrediť.

Ak pracujete z domu: Niekedy môže byť úplné ticho rovnako rušivé ako kancelária. Skúste napríklad Coffitivity, aby ste mali v pozadí hluk z kaviarne, ktorý vám vraj tiež dokáže pomôcť sústrediť sa.

 

8. Kvalita vzduchu

Kvalita ovzdušia môže výrazne ovplyvniť našu schopnosť sústrediť sa a myslieť jasne. Organizácia OSHA odhaduje, že celkové ročné náklady na zlú kvalitu ovzdušia v kancelárskom prostredí stoja zamestnávateľov 15 miliárd USD, ktoré sa stratia vďaka pracovnej neefektivite a absencii.

If you work from a company office: Talk to them about installing air filters. If there is a way to bring in fresh air through windows or doors, arrange to have them opened for at least a portion of the day. If nothing else, get a personal air filter to have on your desk or nearby.

Also, get a plant (or better yet, have the company buy and use more plants in the office!). Plants are great at filtering the air and providing clean, purified oxygen.

Ak pracujete z kancelárie: Porozprávajte so zamestnávateľom o inštalácii vzduchových a peľových filtrov. V prípade, že máte možnosť priviesť čerstvý vzduch cez okná alebo dvere, trvajte na tom, aby boli otvorené, aby a vetralo aspoň časť dňa. Keď už nič iné, žiadajte osobný  vzduchový filter na svojom stole alebo v jehoblízkosti. Zaobstrajte si rastliny (ak ste zamestnávateľ dajte viac rastlín do kancelárie. Hneď!). Rastliny sú skvelé na filtrovanie vzduchu a zabezpečujú čistý kyslík.

Ak pracujete z domu: Otvorte okná a dvere a nechajte vstúpiť čerstvý vzduch. Nainštalujte vzduchový filter alebo si zaobstarajte prenosný vzduchový filter, ktorý umiestnite pri vašom stole. A áno, aj vy by ste mali mať v príbytku dostatok živých rastlín.

 

9. Rôzne priestory

Ak si to dokážete zariadiť, odmeňte sa viacerými priestormi, odkiaľ môžete pracovať. Ak sa vcítite do nového pracovného priestoru s úplne inou atmosférou, a pozeráte sa na úplne iné veci, váš mozog sa doslova posúva dopredu a pomáha vám sústrediť sa.

Ak pracujete v kancelárii: Mnoho kancelárií ponúka viacero možností, odkiaľ môžete pracovať: váš pracovný stôl, vstupnú halu, zasadačky, konferenčné miestnosti, kuchynku a priestory na stravovanie, a ak máte šťastie, tak aj obývačku. Využite všetky tieto priestory na to, aby ste sa vyhli každodennej rutine. Informujte však o tom aj vášho nadriadeného, aby si nemyslel, že niekde tajne leňošíte, ale naopak, že stíhate viac!

Ak pracujete z domu: Ak pracujete pri stole, dokúpte si do domácnosti pohodlný gauč alebo stoličku. Ak je váš pracovný priestor príliš malý, alebo nie je taký flexibilný, popremýšľajte o kreatívnejších možnostiach, ako ho zmeniť. Každý týždeň zreorganizujte obrazy na stenách. Sadnite si na druhú stranu pracovného stola. Zadovážte si lampu a niekoľko farebných žiaroviek. Alebo choďte pracovať do kaviarne, knižnice alebo do parku.   

Gauč

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

10. Zasadací poriadok

Väčšina zamestnávateľov zoskupí zamestnancov podľa funkcií. Výsledky štúdií však dokazujú, že ľudia sú kreatívnejší a produktívnejší, ak sedia s kolegami, ktorí majú za úlohu rovnaký cieľ alebo klienta. Nielenže máte poruke odpovede na vaše otázky a možnosť nájsť nové riešenia, ale vďaka tomu, že máte pri sebe ľudí zodpovedných za rovnaký cieľ, budete pravdepodobne aj produktívnejší.  

Ak pracujete v kancelárii: Požiadajte zamestnávateľa o malý experiment: Dajte dokopy svoj tím na deň, dva, prípadne týždeň pracujte spolu v konferenčnej miestnosti. Získajte spätnú väzbu od všetkých zúčastnených. Informujte zamestnávateľa o výsledkoch práce. Ak je konferenčná miestnosť zadarmo a firma má stabilných zamestnancov a zázemie, možno získate povolenie na tímovú prácu na pár dní v týždni aj permanentne.

Ak pracujete z domu: Toto je trošku náročnejšie, pretože ak pracujete z domu, tak nie ste v kolektíve so svojimi kolegami. Pomocou súčasných technológií si však môžete podobné pracovné prostredie vytvoriť aj doma. Založte skupinu na Skype alebo Viber a požiadajte všetkých členov, aby sa pripojili počas pracovnej doby. Môžete si skontrolovať dochádzku, zatiaľ čo ste kolegom k dispozícii na zodpovedanie akýchkoľvek otázok, hľadanie riešení a výmenu drobných žartíkov, ktoré podporujú kreativitu.  

 

11. Úschovňa nových nápadov

Už sa vám niekedy stalo, že ste boli ponorení do práce a zrazu ste dostali výborný nápad? Spočiatku ste sa snažili na to nemyslieť, ale o chvíľu sa pristihnete pri tom, že ste na 20. strane online výskumu na túto tému. Iste, mali by sme privítať každý nový nápad, ale ak príde uprostred vypracovania inej úlohy, môže pôsobiť neuveriteľne rušivo. Namiesto toho si založte zápisník na zaznamenanie nových nápadov, ktorý je ľahko dostupný na vašom pracovnom stole.

Ak pracujete v kancelárii alebo z domu: Majte na dosah ruky zápisník alebo tabuľu s fixkou a hneď, ako vás napadne niečo inšpiratívne, zapíšte to a zabudnite na to, aby ste mohli dokončiť to, na čom práve pracujete. Na konci pracovného dňa, alebo keď máte voľno, pozbierajte všetky nápady a vyhodnoťte ich. Keď máte trošku viac priestoru a času, dokážete sa lepšie rozhodnúť, či sa oplatí nový nápad zrealizovať alebo nie.  

 

12. Občerstvenie

Náš mozog potrebuje na dobré fungovanie výživu a to najmä vtedy, keď potrebujeme v práci zabrať a sústrediť sa. Škvŕkajúci žalúdok môžete ignorovať dovtedy, než odmietne spolupracovať aj váš mozog. Predpokladajme, že chcete, aby vaše auto jazdilo bez natankovania. Nápad je síce fajn, ale nereálny.  

Ak pracujete v kancelárii: Pripravte si niečo na zahryznutie deň až týždeň vopred. Nezabúdajte, že nezdravé jedlo spôsobuje klesajúcu výkonnosť, takže pri kúpe balených výrobkov zvoľte radšej orechy, ovocie, nesladené jogurty, hummus alebo sušienky. Je pravdepodobné, že si vo firme môžete urobiť kávu alebo čaj, takže s týmto si starosti robiť nemusíte.

Ak pracujete z domu: Ak pracujete z domu, práve občerstvenie môže byť vašim najväčším rozptýlením. Pokúste sa minimalizovať návštevy kuchyne. Aby ste to dokázali, pripravte si pri pracovný stôl desiatu a fľašu s vodou. A možno aj varnú kanvicu s kávou a čajom, aby ste zbytočne nestrácali čas pobehovaním po byte, alebo otváraním špajze alebo chladničky.

 

13. Pustite dnu prírodu

My všetci sme úzko spätí s prírodou, takže na nás priamo vplýva dostupnosť alebo nedostupnosť k prírodnému prostrediu. Je to dôležité najmä pre našu fyzickú a psychickú pohodu, ktorá vplýva na našu schopnosť byť produktívny.  

Ak pracujete v kancelárii: Ak v kancelárii alebo v blízkosti vášho pracovného stola nemáte okná, prineste si obrázky prírody. Nastavte si tapetu a/alebo šetrič obrazovky s motívom prírody. Cez obed alebo cez prestávku sa choďte prejsť von. Len pár minút na slnku a čerstvom vzduchu vám zlepší náladu a zaženie pocit stagnácie. A nezabudnite si dať na stôl rastlinu!  

Ak pracujete z domu: Nechajte otvorené vetráky a ak je to možné, nechajte dnu prúdiť čerstvý vzduch. Ak pri pohľade z okna nevidíte žiadnu prírodu, vyberte si scenérie prírody na svoj desktop a/alebo šetrič obrazovky. Prejdite sa po vonku. Alebo stačí, ak vyjdete na dvor. Obklopte sa rastlinami – výskum dokázal, že ak máte v kancelárii rastliny, ste vraj produktívnejší, šťastnejší a máte nižšiu mieru stresu.

 

14. Digitálny svet

Pre väčšinu ľudí je práca s počítačom ich hlavný pracovný čas, takže náš život trávime väčšinou v digitálnom svete. Uistite sa, že vo vašom počítači je nainštalovaný softvér, ktorý vám pomôže vytvoriť také digitálne prostredie, ktoré podporuje vašu produktivitu. Využite aplikáciu na pomoc pri sústredení sa ako napr. túto alebo túto, ktoré vám pomôžu znížiť nutkanie na rozptýlenie. Alebo si rozvrhnite svoj deň pomocou aplikácie ako je táto a udržali si tak svoju schopnosť sústrediť sa po celý deň.

Autor: Heather Rees, Zdroj: Lifehack.org

Podobné články

  1. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel
  2. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel Slovensko
  3. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2023
  4. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2022
  5. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  6. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  7. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  8. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  9. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  10. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  11. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  12. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  13. irmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  14. Firmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  15. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  16. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  17. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  18. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  19. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  20. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  21. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
  22. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
  23. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. Q 2022
  24. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. Q 2022
  25. Colliers: Štruktúra spotreby energie v krajinách CEE-6
  26. Colliers: Štruktúra spotreby energie v krajinách CEE-6
  27. Koľko metrov štvorcových kancelárii skutočne potrebujete?
  28. Koľko metrov štvorcových kancelárii skutočne potrebujete?
  29. Analýza CBRE: Výška nájomného v kancelárskych budovách je zatiaľ stabilná
  30. Analýza CBRE: Výška nájomného v kancelárskych budovách je zatiaľ stabilná
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky