Nájomná zmluva - základné pojmy II.

09.03.2013

Vzhľadom na časté nejasnosti v právnej terminológii, sme sa rozhodli objasniť definície základných právnych pojmov používaných v súvislosti s nájomnou zmluvou. Prinášame vám ich druhú časť.

• Exekučná činnosť – nútený výkon súdnych a iných rozhodnutí exekútorom v zmysle zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti v znení neskorších predpisov („Exekučný poriadok“);

• Exekučný príkaz – príkaz vydaný exekútorom na vykonanie exekúcie niektorým zo spôsobov ustanovených Exekučným poriadkom;

Kladivko

• Exekučný titul – vykonateľné rozhodnutie súdu, ak priznáva právo, zaväzuje k povinnosti alebo postihuje majetok. Exekučným titulom je, okrem iného, aj rozhodnutie osvedčené ako európsky exekučný titul, vykonateľné rozhodnutie rozhodcovského súdu, notárska zápisnica obsahujúca právny záväzok a vyznačenie oprávnenej a povinnej osoby, právneho dôvodu, predmetu a času plnenia, ak povinná osoba v notárskej zápisnici s vykonateľnosťou súhlasila, osvedčenie o dedičstve alebo rozhodnutie príslušných orgánov Európskej únie;

• Spôsob výkonu exekúcie – v prípade exekučného titulu ukladajúceho povinnosť na peňažné plnenie ide napríklad o zrážky zo mzdy a iných príjmov, prikázanie pohľadávky, predaj hnuteľných vecí, predaj cenných papierov, predaj nehnuteľnosti alebo predaj podniku a v prípade exekučného titulu ukladajúceho povinnosť na nepeňažné plnenie ide o vypratanie, odobranie alebo zničenie veci na náklady povinného, rozdelenie spoločnej veci a uskutočnenie prác a výkonov;

• Strata spôsobilosti prevádzkovať činnosť, na ktorú sa nebytový priestor prenajal – zákonný výpovedný dôvod na strane nájomcu; odporúča sa zakotviť do nájomnej zmluvy ustanovenie, v zmysle ktorého nájomca nesmie počas účinnosti nájomnej zmluvy uskutočniť žiadne kroky smerujúce k strate takejto spôsobilosti, keďže z problematickej dikcie zákona nevyplýva žiadna zodpovednosť nájomcu, ak strata spôsobilosti bola spôsobená jeho zavinením (v dôsledku jeho konania alebo nekonania);

• Účel nájmu – obsah niektorého z predmetov podnikania nájomcu (väčšinou toho prevažujúceho), ktorý však musí byť v súlade so stavebno – technickým určením nebytového priestoru vyplývajúceho z príslušného kolaudačného rozhodnutia (prípadne stavebného povolenia);

• Vypratanie nebytového priestoru – spôsob exekúcie vykonateľného rozhodnutia ukladajúceho povinnosť vypratať nehnuteľnosť, resp. vydať alebo odovzdať nehnuteľnosť; iný spôsob vypratania nebytového priestoru ako exekúciou na základe exekučného titulu, nie je právom dovolený;

• Zákonné úroky z omeškania – úroky, na ktoré má veriteľ (ktorým môže byť v konkrétnej situácii prenajímateľ alebo nájomca) nárok zo zákona, v prípade ak nie sú dohodnuté v zmluve; ich výška vyplýva z Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 21/2013 Z.z., k dnešnému dňu sa aplikuje výška 9,75% p.a.;

• Zákonné záložné právo – zabezpečovací prostriedok prenajímateľa zriadený zákonom na zabezpečenie platenia nájomného, pričom predmetom tohto záložného práva sú hnuteľné veci, nachádzajúce sa na prenajatej veci patriace nájomcovi; záložné právo však zanikne, ak sú veci odstránené skôr, než boli spísané exekútorom;

• Zákonné zádržné právo – zákonné oprávnenie prenajímateľa zadržať veci na vlastné nebezpečenstvo v prípade, ak sa nájomca sťahuje alebo ak sa odstraňujú veci nájomcu z nebytového priestoru, napriek tomu, že nájomné nie je zaplatené alebo zabezpečené; do ôsmich dní však musí žiadať o ich súpis exekútorom alebo musí tieto veci vydať nájomcovi;

• Zmluva o budúcej nájomnej zmluve – zmluva, na základe ktorej sa na základe výzvy prenajímateľa alebo nájomcu (prípadne oboch) druhá zmluvná strana v určenej lehote zaviaže uzavrieť „ostrú“ nájomnú zmluvu, ktorej vzor je väčšinou prílohou zmluvy o budúcej zmluve; oprávnenie vyzvať druhú zmluvnú stranu na uzavretie nájomnej zmluvy sa často viaže na splnenie určených podmienok, ktoré môžu byť aj stavebno-technického charakteru;

• Zmluvné úroky z omeškania – oprávnenie veriteľa (ktorým môže byť v konkrétnej situácii prenajímateľ alebo nájomca) požadovať v prípade omeškania dlžníka so splnením peňažného záväzku alebo jeho časti z nezaplatenej sumy úroky z omeškania vo výške dohodnutej v zmluve, a to bez potreby osobitného upozornenia.