CBRE: Ovplyvní koronavírus spôsob navrhovania kancelárií?

24.05.2020

Spoločnosti sa museli prispôsobiť aktuálnej situácii a trendy, ktoré určovali smer, akým sa bude uberať budúcnosť práce, sa zrýchlili. Firmy a ich zamestnanci zároveň získavajú nové pozitívne skúsenosti s prácou z domu. Aj keď sa technológie osvedčili ako užitočný nástroj na udržanie spolupráce a podporu interakcie medzi zamestnancami pracujúcimi na diaľku, z dlhodobého hľadiska pravdepodobne nedokážu úplne nahradiť potrebu reálneho pracoviska.

Z tohto dôvodu CBRE predpokladá, že spoločnosti pristúpia k riešeniam, ako napríklad prispôsobenie pôdorysu, ktorý bude založený na odlišnej kompozícii pracovného priestoru. Nielenže bude kvalitnejší, ale bude vybavený takým spôsobom, aby podporil potreby svojich zamestnancov. Vylepšené technológie, zameranie na zdravie, pohodu a dizajn pracovného prostredia podporujúceho produktivitu práce sú len niekoľkými z viacerých charakteristík nového typu pracoviska. Posun smerom k lepšie prispôsobenému pracovnému priestoru, ktorý je založený na vysokokvalitných priestoroch a menších rozmeroch, sa stane realitou rýchlejšie, ako sme očakávali pred vypuknutím aktuálnej situácie. Stručne povedané, zamestnanci sa budú cítiť lepšie a organizácie zase pohodlnejšie v rámci práce, ktorá nie je viazaná na fyzickú prítomnosť ľudí na jednom pracovisku.

HB Reavis

Ilustračné foto: HB Reavis / CBRE Officeroka.sk

Dizajn a alokácia pracovného priestoru sa budú vyhodnocovať podľa toho, ako organizácie zamedzia šíreniu chorôb, posilnia hygienu, pohodu a zdravie svojich zamestnancov na pracovisku. Práve takto by to malo vyzerať v blízkej dobe (pokiaľ nebude dostupné očkovanie), kedy budú organizácie postupne znovu otvárať svoje kancelárie a zamestnanci do nich začnú postupne opäť chodievať. Znovuotvorenie open-space priestorov by malo byť založené na pracovných smenách a špecifických úrovniach sociálneho odstupu medzi zamestnancami. Firmy si tak dlhodobo určia to, aká by mala byť maximálna obsadenosť ich kancelárií a v niektorých prípadoch ich budú možno potrebovať aj dezinfikovať. Vždy sme viedli organizácie k tomu, aby zvážili využitie uzavretých aj otvorených priestorov zároveň. Niektoré firmy budú aj napriek častejšej práci na diaľku potrebovať nájsť v tejto oblasti primeranú a spoločensky prijateľnú rovnováhu. Cieľom je nájsť optimálnu rovnováhu tak, aby mali zamestnanci medzi sebou bezpečné odstupy, no zároveň sa necítili odlúčení a bez interakcie. Dnes už musíme myslieť na veľkosť pracovného prostredia a vzájomnú vzdialenosť medzi zamestnancami v kancelárii viac, ako kedykoľvek predtým.

Zamestnávatelia budú klásť väčší dôraz na technické parametre budov a opatrenia zamerané na zdravie zamestnancov na pracovisku s cieľom zachovať ich dlhodobú produktivitu. Ľudia sa budú prirodzene zaujímať o svoj návrat do práce a organizácie sa budú snažiť zabezpečiť to, aby sa zamestnanci vracali do zdravého pracovného prostredia. Spočiatku to môže znamenať zavedenie samočistiacich plôch, zvýšený dôraz na osobnú hygienu, dostupnosť dezinfekcie a možnosť bezdotykového východu aj vchodu do budovy.

Posun budeme môcť vidieť aj v poskytovaní osobných technológií, zariadení a príslušenstva zamestnancom z dôvodu obmedzenia prenosu vírusov prostredníctvom zariadení, ktoré sú zdieľané. Toto opatrenie bude výzvou práve pre organizácie, ktoré pracujú na virtuálnych pracovných plochách a klientskych systémoch fungujúcich na zdieľaných zariadeniach.

Z dlhodobého hľadiska budeme svedkami toho, že uprednostňované budú práve „zdravé“ budovy, v ktorých je zabezpečená vysoká kvalita vzduchu a vetranie, pretože čerstvý vzduch znižuje šírenie rôznych vírusov a baktérií. V súčasnej dobe sa od budov vyžaduje, aby v nich bol prívod čerstvého vzduchu minimálne 20 %. Niektoré z firiem sa však rozhodnú túto požiadavku navýšiť, a to až na 30 %. Práve takéto prehodnotenie minimálneho prísunu čerstvého vzduchu môže byť ďalším krokom pre prevádzkovateľov budov. Zameranie budov na čerstvý vzduch by mohlo urýchliť aj ich samotný vývoj smerom k vyšším certifikáciám LEED a WELL. Organizácie budú aj naďalej klásť veľký dôraz na zdravie svojich zamestnancov a tiež na vedecký výskum zameraný na „ľudskú návratnosť“ investícií do vlastností pracoviska, ktoré podporujú práve tieto ciele.

Ešte pred prepuknutím aktuálnej situácie brali organizácie ako výhodu to, že ich zamestnanci boli všetci pod jednou strechou. Predstavovalo to pre nich menšie riziko v prípade, že by sa niečo pokazilo.

Súčasná situácia donúti organizácie prehodnotiť štýl svojho podnikania, a to najmä v prípade udržiavania záložných pracovísk pre dôležité obchodné funkcie a zamestnancov, ktorých osobná účasť na pracovisku je nevyhnutná. Očakávame, že firmy zvážia aj vytvorenie akýchsi náhradných tímov, ktoré budú môcť pracovať hocikedy a hocikde (prípadne aj na diaľku), a to práve v prípade, že by nastala ďalšia krízová situácia. Vidieť môžeme aj to, že firmy, pri ktorých je to nevyhnutné, upúšťajú od veľkých centralizovaných kancelárií a čoraz viac ich vymieňajú práve za väčší počet menej rozsiahlych činností rozložených na viacerých miestach po celom svete.

Vo vnútri kancelárskych priestorov budeme svedkami potreby rozčleniť otvorené priestory tak, aby sa mohlo lepšie kontrolovať prúdenie vzduchu aj dodržiavanie sociálneho odstupu v čase, kedy je sezóna chorôb. Okrem toho, organizácie budú investovať do budovania imunity svojich zamestnancov. Celé to bude mať formu štruktúrovaného školenia zameraného na podporu práce na diaľku a mechanizmov, vďaka ktorým udržíme vyvážený balans medzi pracovným a osobným životom v období, ktoré je stresujúcejšie a neistejšie.

Spoločnosť CBRE spolupracuje so svojimi klientmi na riešení problémov a spoločne s nimi o nich diskutuje. Vyvíjame sériu zdrojov, produktov a služieb, ktoré pomôžu našim klientom v oblastiach, ktoré aktuálne považujeme za najdôležitejšie:

  • pomoc zamestnancom pri udržiavaní produktivity pri práci na diaľku
  • príprava na návrat do kancelárie
  • posúdenie príležitostí pre častejšiu prácu na diaľku a dopadu na vaše portfólio nehnuteľností
  • budovanie odolnosti organizácie aj do budúcna

Zdroj: CBRE

Podobné články

  1. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  2. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  3. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2022
  4. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2023
  5. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  6. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  7. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný
  8. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný, silný dopyt vytváral hlavne výr
  9. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  10. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  11. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  12. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  13. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  14. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  15. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  16. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  17. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  18. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  19. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  20. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  21. irmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  22. Firmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  23. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  24. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  25. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  26. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  27. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  28. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  29. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
  30. 108 AGENCY: O kancelárskom trhu rozhodujú ceny energií a náklady
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky